Linnunradan ydin ei olekaan niin kompakti kuin on oletettu

Linnunradan keskusalueen tähdet ovat levinneet aiemmin luultua tasaisemmin. Tämä selvisi, kun galaksistamme paikannettiin punaisia jättiläistähtiä.

Aiemmin galaksimme ytimen muotoa on arvioitu eri puolilla sijaitsevien tähtien avulla ja tekemällä sitten vertailuja muihin galakseihin.

Nyt tutkijaryhmä prosessoi punaisten jättiläisten etsimiseen tarkoitettujen APOGEE-kartoitusten dataa. Kartoituksen teleskooppien spektrografeilla nähdään lähi-infapunassa, mikä sallii tähtien löytämisen myös avaruuden pölypilvien verhon takaa.

Ryhmä tunnisti APOGEEn datasta noin 250 000 punaista jättiläistähteä. Tämän jälkeen tiimi yhdisti ne rakentamaansa galaksimalliin.

Ilmeni että tähtien tiheys alkoi laskea galaksin kiekon puolivälin kohdilla. Tämä poikkesi aiemmista malleista, joista useimmissa tähtien määrä lisääntyy eksponentiaalisesti keskustaa kohti.

Tutkimuksen perusteella galaksimme tähdet eivät ole pelkästään tasaisemmin levinneitä kuin aiemmin on luultu, vaan niitä voi olla myös oletettua vähemmän.

Mikäli viimeksi mainittu pitää paikkansa, Linnunradan kokonaismassa olisi oletettua pienempi, mutta pimeää ainetta olisi puolestaan enemmän.

Aiheesta lisää Phys.org (englanniksi)