Levosta herännyt musta aukko sytytti galaksin loistamaan

Viitisen vuotta sitten mitätön galaksi 360 miljoonan valovuoden päässä meistä kirkastui äkisti. Tutkijat sanovat nyt, että ilmiön selittää galaksiytimen supermassiivisen mustan aukon aktivoituminen.

Galaksit voivat kasvattaa loistettaan useista syistä. Tähden räjähtäminen eli supernova on yksi mahdollisuus. Toinen vaihtoehto on tapahtuma, jossa tähti joutuu mustan aukon repimäksi.

Tähtitieteilijät eivät usko kummankaan selityksen pätevän vuonna 2019 kirkastuneeseen galaksiin SDSS1335+0728, koska tähtien tuhoutumiset kestävät korkeintaan joitakin satoja päiviä.

Yli neljä vuotta ensihavaintoja myöhemmin SDSS1335+0728 jatkaa edelleen kirkastumistaan. Tämä yhdessä kohteen valon vaihtelujen kanssa viittaa galaksin mustan aukon heränneen.

"Kaikkein konkreettisin mahdollisuus ilmiön selittämiseksi on, että näemme galaksin ytimen alkavan osoittaa aktiivisuutta", sanoo Lorena Hernández García Valparaison yliopistosta. "Jos näin on, näemme ensimmäistä kertaa mustan aukon aktivoitumisen reaaliajassa."

Musta aukko herää hiljaiselosta saadessaan ympäristöstä kaasua syödäkseen. Aukkoa kohti kiertävä kaasu kuumenee, mikä saa galaksin loistamaan.

Seurantahavainnot ovat vielä tarpeen vaihtoehtoisten selitysten kuten poikkeuksellisen hitaan tähden tuhoutumisen rajaamiseksi pois.