Mustat aukot saattavat tuottaa onttoja planeettoja ja asteroideja

Tieteiskirjallisuuden esittelemät ontot planeetat eivät ole täysin mahdoton ajatus. Niiden löytyminen voisi tuoda selvyyttä jopa siihen, mistä pitkään etsitty pimeä aine koostuu.

Teorioiden mukaan maailmankaikkeuden ensimmäisen sekunnin aikana saattoi syntyä lukuisia mustia aukkoja. Suurimmat niistä olisivat voineet olla kymmenien tuhansien Aurinkojen massaisia, mutta pienimmät massaltaan vain gramman tuhannesosia.

Kun mikrokokoinen musta aukko kulkee kiinteän kappaleen läpi, se kaivertaa suunnilleen itsensä kokoisen suoran tunnelin. Jos musta aukko painaisi esimerkiksi sadasosan maapallosta, sen tekemä tunneli olisi alle mikrometrin kokoinen.

"Tällainen primitiivinen musta aukko voisi kulkea ihmisen kehon läpi, emmekä edes huomaisi sitä", toteaa Dejan Stojkovi Buffalon yliopistosta.

Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa Stojkovi ja Case Western Reserve -yliopistossa työskentelevä De-Chang Dai esittelivät kekseliään mahdollisuuden havaita primitiivisten mustien aukkojen jälkiä.

Koska nesteeseen ei voi syntyä tunneleita, mustat aukot voivat imaista vapaana liikkuvat nesteet melko vikkelästi sisuksiinsa.

"Jos asteroidilla, kuulla tai pienellä planeetalla on kiinteän kuoren ympäröimä nestemäinen ydin, pieni primitiivinen musta aukko voi syödä tiheän nesteytimen suhteellisen nopeasti. Kuori jää jäljelle, jos aine on riittävän vahvaa. Näin päädymme onttoon rakenteeseen", Dai ja Stojkovi kommentoivat Universe Today -verkkolehdelle.

Kaksikon mukaan onton planeetan tai asteroidin löytyminen voisi siis olla merkki primitiivisten mustien aukkojen olemassaolosta.

“Huomasimme, että esimerkiksi graniitti pystyy tukemaan onttoa rakennetta, jos kappaleen säde on korkeintaan kymmenesosa maapallon säteestä”, Stojkovi selittää.

Jos primitiivisiä mustia aukkoja on olemassa, ne pystyisivät selittämään ainakin osan mystisestä pimeästä aineesta, joka muodostaa suurimman osan maailmankaikkeutemme materiasta.