Kirkkaiden tähtien katveesta kuvattiin vaatimattomampia kiertolaisia

Kahden teleskoopin yhteistyö on auttanut näkemään kirkkaiden tähtien loisteessa piilottelevia ruskeita kääpiöitä ja himmeämpiä tähtiä. Tutkijat uskovat tekniikalla löydettävän myös huomaamattomia planeettoja.

Havaintojen kohteena oli kahdeksan valovoimaista tähteä, joilla Gaia-avaruusteleskoopin datan perusteella oli kiertolainen. Gaia ei kyennyt näkemään näiden kumppanien valoa, mutta teleskoopin mittaama tähtien huojunta kertoi niiden olemassaolosta.

Kun tutkijat suuntasivat VLT-teleskoopin tähtiä kohti, sen Gravity-instrumentti onnistui näkemään jokaisen Gaian ennustaman kiertolaisen valon.

"Me olemme demonstroineet, että on mahdollista taltioida kuva himmeästä kumppanista silloinkin, kun se kiertää hyvin lähellä kirkasta keskustähteään", sanoo Thomas Winterhalder ESOsta.

Kahdeksasta kiertolaisesta seitsemän oli entuudestaan tuntemattomia. Kolme oli himmeitä tähtiä. Viisi oli ruskeita kääpiöitä, jotka ovat planeettojen ja tähtien välimuotoja.

Onnistuminen on nyt saanut tutkijat toivomaan, että tähtien katveesta kyetään kuvaamaan myös hyvin lähellä kiertäviä planeettoja.

"Tämä tulos raivaa uutta tietä eksoplaneettojen metsästykselle galaksissamme ja lupaa meille näkymiä uusista kaukaisista maailmoista", sanoo Johannes Sahlmann ESAsta.