Dinkinesh-asteroidi osoittautui yllättävän monimutkaiseksi

Vuonna 2023 Lucy-luotain ohitti Dinkinesh-asteroidin lähietäisyydeltä. Havaintojen analyysi on paljastanut yllättäviä löydöksiä asteroidin ja sen kuun ominaisuuksista.

Lähiohituksessa asteroidilta löytyi sitä kiertävä kuu, joka nimettiin Selamiksi. Dinkinesh on halkaisijaltaan noin 800 metriä ja Selam koostuu kahdesta noin 220 metrin läpimittaisesta toisiaan koskettavasta osasesta.

"Luotaimen tekemien lisähavaintojen myötä olemme pystyneet analysoimaan yksityiskohtia, kuten Dinkineshin pyörimisnopeutta ja Selamin radan muotoa", kertoo Jessica Sunshine Marylandin yliopistosta.

"Meillä on myös parempi ymmärrys, millaisista aineista ne mahdollisesti koostuvat, mikä tuo meidät askelta lähemmäksi ymmärtämään, miten ne syntyivät."

Tutkijat arvioivat, että Dinkineshin pinnan epäsäännöllisesti auringonvaloa heijastavat alueet saivat sen pyörimään yhä nopeammin, kunnes vinha pyöriminen aiheutti kappaleen muodon muutoksen.

Todennäköisesti kyseessä oli nopea tapahtuma, kuten maanjäristys tilanteessa, jossa vähitellen kasvaneet rakenteen jännitteet purkautuvat.

Tapahtumassa irronnut aine satoi alas kohti Dinkineshin pintaa. Tämä todennäköisesti muodosti asteroidilla havaitun harjanteen sekä myös mahdollisesti muodosti sen kuun.

Asteroidi ei alkujaan kuulunut Lucyn kohteisiin. Vasta luotaimen ollessa matkalla Nasa ilmoitti, että rataa pystytään hienosäätämään siten, että Dinkineshin lähiohitus on mahdollinen.

Aiheesta lisää University of Maryland (englanniksi)