Aavikon sammal kestää Marsin olosuhteita

Maailman aavikoilla yleinen sammal Syntrichia caninervis laitettiin testeissä Marsia vastaaviin olosuhteisiin. Kasvi osoittautui kestävämmäksi kuin useat muut ääriolojen organismit.

Sammalen erinomainen kuivumisen sietokyky oli jo huomattu aiemmissa tutkimuksissa. Se voi menettää yli 98% vedestään ja virota kostutettaessa sekunneissa uudelleen.

Tuoreessa kiinalaisessa tutkimuksessa toistettiin kuivuustestit, mutta jatkettiin sammalen koettelemista myös muiden ympäristötekijöiden osalta.

Kolmen ja viiden vuoden ajan −80 celsiusasteen lämpötilassa pidetyt sammalet virkosivat, kun ne otettiin ulos pakastimesta. Kasvit heräsivät myös muutaman viikon jaksosta nestemäisen typen tankissa −196 celsiusasteessa.

Sammal kykeni niin ikään ottamaan vastaan voimakasta gammasäteilyä. Säteilynkestävyys oli jopa parempi kuin ääriolosuhteita tunnetusti kestävillä karhukaisilla.

Lisäksi sammalta koeteltiin kammiossa, joka simuloi Marsin olosuhteita kaasun koostumuksen, paineen, säteilyn ja vuorokautisen lämpötilan vaihtelun suhteen. Tästäkin S. caninervis tuli ulos selviytyjänä ja lisääntymiskykyisenä.

S. caninervis vaikuttaakin yhdeltä sitkeimmistä eliöistä. Sen kestokyky on ylivertainen eräisiin korkeasti stressiä sietäviin mikro-organismeihin ja karhukaisiin nähden, tutkijatiimi kirjoittaa paperissaan.

Tutkimus The Innovation -lehdessä (englanniksi)