Kuuluisan wow-signaalin kaltaisia havaintoja löytyi useita

Uusimman selityksen mukaan wow-signaali tuli vetypilvestä, johon oli osunut voimakas purkaus. Moni tutkija on kuitenkin edelleen sitä mieltä, että signaali oli ihmisen aikaansaannosta.

Vieraita sivilisaatioita etsinyt Jerry Ehman havaitsi vuonna 1977 avaruudesta tulevan voimakkaan signaalin. Big Ear -radioteleskooppi vastaanotti wow-nimen saanutta signaalia 72 sekunnin ajan. Sen jälkeen mitään vastaavaa ei ole kuultu uudelleen.

Tutkijat kävivät läpi Arecibo-observatorion vanhoja havaintoja varmistaakseen, ettei samanlaisia signaaleja ollut jäänyt huomaamatta.

Yllätyksekseen he olivat ehtineet analysoimaan havaintoja vasta neljän kuukauden ajalta, kun oli paljastunut jo kahdeksan hyvin samankaltaista, mutta paljon heikompaa signaalia.

Koska signaaleja löytyi useista suunnista ja näin lyhyeltä ajalta, ne mitä todennäköisemmin ovat luonnon aikaansaamia. Todennäköisin selitys ovat vetypilvet, jotka ovat hyvin yleisiä avaruudessa.

Tutkimusta johtanut, Puerto Ricossa sijaitsevan PHL-tutkimuslaboratorion johtaja Abel Méndez arvelee, että wow-signaali syntyi, kun vetypilvi joutui muualta tulleen säteilyryöpyn alle ja kirkastui voimakkaasti.

Vetypilveen iskeneen säteilyn olisi pitänyt olla äärimmäisen energinen, eikä esimerkiksi lähellä tapahtunut supernovapurkaus olisi riittävä tähän. Méndezin mukaan suoraan vetypilveen osunut magnetar-tähden purkaus olisi kuitenkin tarpeeksi voimakas wow-signaalin synnyttämiseen.

Nyt julkaistua tutkimusta kritisoineet tutkijat ovat pitäneet Méndezin selitystä liian epätodennäköisenä, sillä se vaatii magnetar-purkauksen ja oikean ajoituksen lisäksi myös juuri tietynlaiset ominaisuudet omaavan vetypilven.

Siksi monet tutkijat olettavat edelleen, että todennäköisimmin wow-signaali oli ihmisten tekniikan vahingossa tuottama keinotekoinen tapahtuma.

Julkaistu tutkimus (englanniksi)