Pixinsight

Aloittaja vesa k, 14.01.2012, 23:16:58

« edellinen - seuraava »

Liikanen

Lainaus käyttäjältä: kjj - 18.08.2015, 00:31:02
Hmm, outoa.

Kun säädit histogrammityökalulla kuvaa, niin oletko varma, että sinulla oli ScreenTransferFunction-työkalu ns. nollilla? Eli et ollut esim. painanut sitä oikean yläkulman automaattivenytysnappulaa?

Tämä taitaa ratkaista ongelman...
En pääse juuri nyt koneen ääreen, mutta käytin STF:n automaattivenytystä ja sen jälkeen käytin histogrammivenytystä. En edes tiedä miten STF:n saa pois päältä.  :lipsrsealed:
Lakeuden Ursa

kjj

Lainaus käyttäjältä: Liikanen - 19.08.2015, 21:58:02
Tämä taitaa ratkaista ongelman...
En pääse juuri nyt koneen ääreen, mutta käytin STF:n automaattivenytystä ja sen jälkeen käytin histogrammivenytystä. En edes tiedä miten STF:n saa pois päältä.  :lipsrsealed:

Joo, siinä PI:n "oletusnäkymässä" niiden kahden automaattivenytysnappulan vasemmalla puolella on "reset screen transfer function" -namiskat.

Jotta niillä nyt ainakin...


Edit: Ja niin, sen automaattisen venytyksen asetukset voi työtä säästääkseen kopioida alkuarvoiksi histogrammivenytystyökaluun vetämällä sen STF-ikkunan vasemmassa alakulmassa olevan kolmion histogrammi-ikkunan alapalkin päälle. Mutta muista resetoida se STF tämän jälkeen.

Liikanen

Lainaus käyttäjältä: kjj - 19.08.2015, 22:08:55
Joo, siinä PI:n "oletusnäkymässä" niiden kahden automaattivenytysnappulan vasemmalla puolella on "reset screen transfer function" -namiskat.

Jotta niillä nyt ainakin...


Edit: Ja niin, sen automaattisen venytyksen asetukset voi työtä säästääkseen kopioida alkuarvoiksi histogrammivenytystyökaluun vetämällä sen STF-ikkunan vasemmassa alakulmassa olevan kolmion histogrammi-ikkunan alapalkin päälle. Mutta muista resetoida se STF tämän jälkeen.

Kiitos, nyt se toimii! Eli STF oli jäänyt resetoimatta. Parhaalta tähtikuvaussoftalta tämä kyllä vaikuttaa... Enää ei tarvitse viedä samaa kuvaa enää kolmen  ohjelman kautta.
Lakeuden Ursa

Tertsi

Nyt on hyvät neuvot tarpeen!

Elikkäs painin taas PixInsight:n ImageIntegration prosessin kanssa. Jos minulla on galaksi- tai pallomainentähtijoukkokuvia tarkoitus pinmota PI:n kanssa niin suttua tulee. Esim toisaalta Nostopainosumun pinoaminen onnistui heittämällä. Ongelma on galaksi- ja pallomaisissatähtijoukoissa.

Ohessa esimerkki kuva M13:sta (M13_esim_c_d_r_small.jpg), joka on kalibroitu, debayeröity ja rekisteröity. Ja toinen esimerkki kuva (M13_master_small.jpg) on kun 39 vastaavaa kuvaa on pinottu PI:n default-asetuksilla käyttäen ImageIntegration prosessia. Siis melkoista suttua.

Mikä neuvoksi?
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI462MM
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

Tertsi

Ongelma selvitetty "trial and error" menetelmällä muutaman tunnin säätämisen jälkeen. Lopulta pinottu kuva on ok, kun laitoin Star Alignment prosessissa Star Matching kohdassa Maximum Stars arvoksi 100 (oletus oli AUTO). Ohessa pinottu ja näyttövenytetty kuva.  :cheesy:

Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI462MM
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

wm-x

Aloin opetella PI käyttöä. Kovin punaiset kuvat tulee. Myös ihmeellistä häiriötä tuossa taustataivaassa. On kyllä jyrkkä oppimiskäyrä. Mikäköhän asetus pielessä? Alla kuvat.

kuva:



Asetukset:





ollia

Käytä BackgroundNeutralization työkalua

-luo ensin preview sellaselle alueelle että siinä ei ole muuta kun taustaa ja tähtiä (ja tähtiäkin mielellään aika vähän, mutta kuitenkin kohtuu kokonen alue)
-Laita se preview jonka teit esimerkiksi / referenssiksi taustasta sinne BackgroundNeutralization työkaluun
-Katso mikä on suunnilleen taustataivaasi maksimiarvo (hiirtä pyörittelet taustataivaan päällä eri puolilla kuvaa niin PI:n alareunassa näkyy arvoja)
-Sitten nostat BackgroundNeutralization työkalusta sitä upper limittiä niin että se ylittää tuon äsken katsomasin arvon
-suorita tuo backgroundneutralization kuvaasi

Pitäisi olla kohtuu normaalin värinen tuon jälkeen

Sitten seuraavaksi vaan DBE eli DynamicBackgroundExtraction. Joillekkin kohteille voi kanssa myös käyttää ColorCalibration:ia, esim galaxien kanssa ihan toimivaksi olen huomannut.

Noista artifakteista en ihan sata varmasti osaa sanoa mutta jos pitäisi veikata niin heittäisin että ovat pinoamisen jäljiltä kuumien pikselien muodostamia viivoja. Käy venyttämässä yksittäinen kuva ja katso mitä noista paikoista löytyy.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

wm-x

Up-bottom fits piti olla päällä ja tuossa näyttövenytyksessä piti olla tuo linked settings pois päältä. Ja huhhuh miten paljon parempi tuo kalibrointi/pinoaminen voi olla. Photariin otin tuolta saadut kuvat käsittelyyn ja kyllä vaan eron huomaa. Pitää tänään opetella tuolla käsittelemään nuo kuvat. Mites nuo muut asetukset?

Kirjoitit vaatauksen samaan aikaan, kiitos aiitä. Nämä opettelen tänään. Katsotaan mitä PI saa aikaiseksi.

wm-x

Miten tuolla PI tehdään photoshopin vastaava toimenpide:

-Kopio kuva uudeksi tasoksi
-Kuvan pehmennys niin että pelkkä sumu näkyvissä
-Inverted maski niin ettei vaikuta tähtiin
-kuva asetukseksi raasterointi.

Tarkoitus siis nostaa nuo himmeimmät sumut eroon taustataivaasta.

On kyllä todella hankalan tuntuista tuo kuvankäsittely. Ohjeissakin keskitytään kohinan poistoon ja turhaan siloitteluun heti alkuvaiheessa jonka normaalisti olen tehnyt vasta viimeistely vaiheessa.

Ehkä minulla on väärä logiikka vielä tähän ohjelmaan. Mutta en lopeta harjoittelua. Photoshop tuntuu niin yksinkertaiselta PI verrattuna  :cheesy:

Timpe

Kysytäänpä tällainen kysymys kuvien pinoamisesta ja niiden pikseli hylkäys-algoritmeista. Ensin kuva, josta kysymys tulee...



Käsittääkseni tuo taustalla näkyvä "rejection-high" kuva (näyttövenytys päällä) kertoo hukatut pikselit kirkkaasta päästä histogrammia. Tuossa pinossa on nyt neljän kuvausillan kuvia ja yhteensä kahdeksan kappaletta. Ovatko nuo pinoamisarvot järkeviä tuollaiselle pikkupinolle (percentile clipping valittu, muut oletuksillaan)? Entä miltä tuo pikselihylkäyskuva näyttää verrattuna siihen mitä näet omissa PI pinoamis-kuvissasi? Onko tuollainen määrä hylättyjä pikseleitä odotettavaa kun pinossa on neljän eri illan kuvia, kameran asento tarkentimessa vaihtelee ja samoin myös kuvien kohdistus eri kuvausiltoina. Kuville on tosin ajettu Star alignment tool:lla kohdistus ennen niiden pinoamista. Hylkäyskuvan päälle on liitetty pinoamistuloksen nurkkaa, jossa tähdet näyttävät ihan hyviltä ja jossa mustat pikselit taitavat tulla eri kuvausiltojen kuvien kohdistuksista. Hylkäyskuvasta tarkistan kyllä aina ettei sinne jää kuvauskohteesta pikseleitä, mutta tuollainen rupuinen yleisvaikutelma tähtien ympäriltä ihmetyttää.
- Timo Inkinen

wm-x

Ymmärrykseni on vähäinen PI kanssa, mutta singnaalihan on jostain tullut mitä tuo on hylännyt. Eli lähtö datassa on pakko olla vähintään yksi huono subi, jossa tähdet viirumaisia ja levinneet. Sinulla kun on noin vähän subeja niin koita katsoa ne läpi.

Ja äkkiseltään tuosta katsottuna näyttäisi siltä kuin vähintään yhdessä kuvassa olisi focus pielessä ja toisessa viiru tähtiä.

vehnae

Yleispäteviä parametreja hylkäysparametreille on mahdoton antaa, sillä optimaaliset arvot riippuvat kuvan sisällöstä. Itse teen siten, että katson minkälaista jälkeä oletusarvoilla tulee, ja sen jälkeen säädän hylkäysparametreja joko tiukemmaksi tai löysemmäksi siten että pinossa olevat satelliittiviirut yms juuri häviävät eikä rejektiokuviin jää (paljoa) tasaista kohinaa. PI tulostaa pinoa tehdessään tekstikonsoliin prosenttimäärät hylätyistä pikseleistä per osavalotus joita kannattaa myös hieman seurailla. Muistelisin että omissa kuvissa kun hylkäysarvot ovat silmämääräisesti kohdallaan niin puhutaan yleensä n. puolen prosentin hylkäyksestä. Oletusarvoilla lähtötilanne on joskus ollut jopa 5% hylkäys.

Tuollainen esimerkkinä antamasi hylkäyskuva on ihan normaali, jos joukossa on heikompia osavalotuksia joissa focus/seeing/seuranta/joku hieman heittää. Itse on tullut laitettua pinoihin mukaan vaikka minkämoista kuraa, ja lopputuloksena on silti ollut ihan hyviä tähtiä.

Timpe

Kiitos vastauksista, nuo auttoivat ymmärtämään tilannetta paremmin.
Kyse tuossa tilanteessa on juurikin osavalotusten laadun vaihtelussa, josta laitan esimerkin alle. Tutkin tilannetta PI:n Subframe Selector scriptillä ja se antoi oheisen kuvan mukaiset tulokset:
Kaappasin mukaan MaxIm DL:n ruudulta mallikuvat kolmesta eri ruudusta tuon Eccentricity lukeman mukaan, mikä kertoo poikkeamat ideaalitähdestä (0.42 taisi olla pyöreän tähden muotoraja).



Liitteenä on nuo PI:n antamat hylkäysprosentit noista B-kanavan osakuvista. Totaali hylkäysprosentti oli nyt 1.852%, joten pitänee katsella kuinka nuo parametrien muutokset vaikuttavat asiaan. Tulipa taas opittua jotain uutta PixInsightista  :smiley:
- Timo Inkinen

wm-x

Tässä 100% croppi keskeltä kuvaa. Onko tuo ''raidoitus'' walking noisea, vai onko pinoamisessa mennyt joku vinoon?

Jommeli

Heips.

Pakko "mainostaa" tätä videosarjaa:
http://jmo.jasonbrownonline.com/video-tutorials---astrophotography-basics/pixinsight---image-processing

Vastaa aika moneen tässä viestiketjussa esitettyyn kysymykseen. Varsinkin tuo Color Saturation -osio oli itselle melko valaiseva.
Kaiken kaikkiaan avasi ihan uuden maailman tuosta PI:stä.

Tällä kaverilla on muitakin videosarjoja PI:stä Youtubessa.

Laitetaanpa tästä vielä vertailukuvat aiemmin käyttämälläni workflowlla (oikealla) ja tällä tämän videotutoriaalin workflowlla tehdyllä
(vasemmalla). En tiedä innostuinko jo liikaakin noiden värien kanssa mutta aiemmin en tosiaan saanut oikein mitään irti väreistä.

Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Player One Ceres-C, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF