Losmandy GM-8 vai GM-11?

Aloittaja Prior, 04.08.2006, 00:41:00

« edellinen - seuraava »

Tane

#15
Jatkan tuosta kun oli vanha ketju: Minulla ollut nyt parin viime vuoden aikana neljä käytettyä Losmandy G11 jalustaa. Joitain huomioita tehnyt niistä. Olen käyttänyt planeettakuvauksessa ensin Meade 12 SC:n kanssa ja myöhemmin Celestron 14 SC. Planeetta tarkoitukseen kanto riittää. G11 on alkujaan tehty Celestron SC 11 putkelle, siitä tuo 11 luku.

Alkuperäinen harmaa matoruuvi on tarkka. Vuosien saatossa kun käytössä kuluu niin seuranta tietysti huononee. Kaikissa Losmandyissa minulla ollut alkuperäiset madot. Kahdessa vähän käytetyt ja tarkat. Kahdessa taas paljon käytetyt ja kuluneet. Kuvassa on yllä kulunut  ja alempana hyvä mato. Kuluneen tilalle olen ostanut pari kertaa uuden jotka ovat nykyisin pronssisia niin sanottuja tarkkuusmatoruuveja. Sama tarkkuus niilläkin. Ainakin viimeksi Robticsilta hollannista ostamani oli tarkka. Kun napasuuntaus on kunnossa niin esim. ASI 462mm tai Touptek 3G 290 kameroilla 640x 480 resoluutiolla kohde pysyy korjaamatta ruudulla kymmeniä minuutteja. Ja polttoväliä tulee C14:sta barlowin kanssa reilut viisi metriä.

Vanhemmat Losmandy päät ei käänny täyttä ympyrää kun ra-moottori ottaa kiini. Niihin on liki 450 euroa maksava korotus osa olemassa. Se nostaa 38 mm että menee yli moottorin. En tiedä miten muut ovat tehneet, itse korotin neljällä 2,5 tuuman pituisella pultilla. Korotusta tuli 36 mm ja  jäi vielä pari milliä ylikin. Ei vaapu ainakaan planeettakuvauksessa. Tuumakoon pultit, mutterit ja  jatkoholkit maksoi paikallisessa Turun Toolsissa 4,50 euroa.

Tuolta 2006 mistä ketju alkaa valitellaan Losmandyjen kalleutta. On ne uusina sitä yhä. Mutta kun vuosikymmenet vierii vanhat halpenee, itse ostin viimeisen ja toistaiseksi tarkimman 600 eurolla belgiasta.
Celestron C14, Touptek 3G 290 mono

Tane

Korjasin Losmandy kirjoitustani. Ettei jäisi vääriä käsityksiä. Molemmat madot niin vanha harmaa alkuperäinen kuin uudemmat pronssiset ovat yhtä tarkkoja. Vaihdoin juuri uuden hollannista Robticsilta ostamani pronssi madon ja vaikuttaa tarkimmalta koskaan käyttämältäni. Parempi niin kun Teleskop servise juuri korotti hintaa liki satasella. Robticsilta sain vielä vanhaan 140 euron hintaan. Vähän meitä vanhoja Losmandyja käyttäviä enää on mutta tulipahan sanottua nuokin asiat...
Celestron C14, Touptek 3G 290 mono

VP

Itselläni on kaksi Losmandy G11 jalustaa tällä hetkellä, kummassakin observatoriossani oma. Näitä vanhoja jalustoja voi sähköiltään uusia melko nykyaikaiseksi esim. tällä moottorisetillä: https://astro-gadget.net/gadgets/control-of-telescopes/eqstarpro-losmandy

Minulla on tämä EQStarPro toisessa ja toisessa OnStep -pohjainen kitti. EQStarPro on paljon helpompi käyttää ja luotettavampi etenkin etäkäytössä.

Tane

#18
Hyvä tietää että EQ StarPro toimii. Olen katsellut eBayssa ja ollut mielessä tilata.
Celestron C14, Touptek 3G 290 mono

Kaizu

Käytössäni on G-11 ja Gemini ohjain. Sille löytyy Ascom ajurit ja on ainakin Ninalla komennettavissa, samoin tottelee PHD:ta.

Kaizu
Kai Forssen