CCD kameran liittäminen järkkärilinssiin

Aloittaja ken, 28.09.2009, 21:23:24

« edellinen - seuraava »

GaryP

Ekassa postauksessasi kirjoitit:
Lainaus käyttäjältä: ken - 28.09.2009, 21:23:24
Minun tapauksessa SSII kamerassa on ulkoinen T kierre käytettävissä, ja linssinä on Nikonin eri linssejä. Eli tarvitsen t-sisäkierre-nikon runkoa matkiva adapteri. Mistäköhän sellainen mahtaa löytyä?


Ja nyt sitten:
Lainaus käyttäjältä: ken - 30.09.2009, 17:12:27
CCD kamerassa on sisäkierre ja ulkoisen T- kierreosan tein skywatcher T adapterista...

Eli kamerassa ei olekaan ulkoinen T-kierre niinkuin aluksi annoit ymmärtää? Nyt vaikuttaa jo oikealta.

Mutta nyt heräsi kysymys, miksi tuo Nikonin kameran puoleinen bajonetti on kuvassa noinpäin? Eikös se pitäisi olla toisinpäin jos haluat laittaa Nikonin optiikkaa siihen kiinni?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

ken

Kiitos korjauksesta, tuossahan tuli juuri väärinpäin kerrottua tuo ulko sisäkierreasia, no kuva kertoo.

Mitä tarkoitat että on väärinpäin? Nikonissa on kyllä bajonetti eikä kierre jos sitä tarkoitit. Ainakin saan optiikan kiinni, ja tarkentuu ainakin parinkymmen metrin päähän hyvällä säätövaralla

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: ken - 30.09.2009, 19:57:29
Kiitos korjauksesta, tuossahan tuli juuri väärinpäin kerrottua tuo ulko sisäkierreasia, no kuva kertoo.

Mitä tarkoitat että on väärinpäin? Nikonissa on kyllä bajonetti eikä kierre jos sitä tarkoitit. Ainakin saan optiikan kiinni, ja tarkentuu ainakin parinkymmen metrin päähän hyvällä säätövaralla

/Ken

Äh, kuvassa oleva bajonetti on vaan niin likainen, ja tein itse käänteisesti saman virheen kuin minkä sinä kirjoitit.
:embarrassed:

Kaikki on siis ok!
:cheesy:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

ken

Jep, eilen tuli viirutähtiä kuvattua kiinteältä jalustalta. Jäi vielä varaa tarkentaa "ohi". Tämä ainakin halpiszoomin kanssa 70-210 AF 4.5-6.5

Täytyy vielä testata "digilisnssillä" eli D70 mukana tullut 18-70, ne eroavat muistaakseni jotenkin toisistaan.

/Ken

ps. likaisuus bajonetissa on huolimaton pensselin käyttöä
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

GaryP

#34
Lainaus käyttäjältä: ken - 01.10.2009, 10:02:16
Jep, eilen tuli viirutähtiä kuvattua kiinteältä jalustalta. Jäi vielä varaa tarkentaa "ohi". Tämä ainakin halpiszoomin kanssa 70-210 AF 4.5-6.5

Täytyy vielä testata "digilisnssillä" eli D70 mukana tullut 18-70, ne eroavat muistaakseni jotenkin toisistaan.

Sama säätövara on molemmissa, vain piirtotarkkuudessa saattaa olla eroa. Jos holkki välissä on liian lyhyt, tulee tuo mainitsemasi "ohitarkennuksen" tilanne. Tästä on jonkun verran höpistykin, mutta huomaat varmaan ettet saa kovin lähelle tarkennettua tällä hetkellä?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

ken

No tässä prototyypin first light.

Setuppi: Orion star shoot II mono
T kierre-Nikon adapteri proto
Nikkor AF 70-210 (210 asennossa)
f11 vahingossa :embarrassed:

Jalusta: HEQ5 ilman PEC tai guidausta ja napasuuntaus sinnepäin
Valoitus 5x200sek, 3 dark
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

einari

Hyvin näyttää pelittävän.
Minkälaisella virityksellä kiinnitit yhdistelmän jalustaan ?
___
Tapio

GaryP

Hienoa!

Sitten kun vielä lähdet kokeilemaan optiikan kykyä täydestä aukosta alkaen yksittäiskuvilla niin löydät hieman valoisamman aukon. Mikä on objektiivin suurin aukko? Ja millä ISO arvolla kuvasit?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

ken

#38
Lainaus käyttäjältä: einari - 02.10.2009, 08:56:57
Hyvin näyttää pelittävän.
Minkälaisella virityksellä kiinnitit yhdistelmän jalustaan ?

Periaatteessa panta lohenpyrstöön kiinnitettynä. Sattumoisin Bresser Lyra putken muovipanta sopi obiskaan.
Se on kyllä ohkasta muovia, eli aika lerppu

EDIT: eli alla näkyvässä kuvassa olevalla linssillä testit ovat tehty

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 02.10.2009, 09:01:02
Hienoa!

Sitten kun vielä lähdet kokeilemaan optiikan kykyä täydestä aukosta alkaen yksittäiskuvilla niin löydät hieman valoisamman aukon. Mikä on objektiivin suurin aukko? Ja millä ISO arvolla kuvasit?

Kari

5.6 210mm:llä,
iso lukua en tiedä, se ei vissiin ole säädettävä tuossa Starshoot:ssa

EDIT: alla kuva f8lla. Täysi aukko oli aika pahan näköinen. Eilen illalla kuvasin pilvilauttojen alla ja kuu myös haittasi, mutta alla pieni parin 200s kuvan tulos

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

GaryP

Heh, olinpas taas tosi klever, eihän se ollutkaanjärkkäri...
:embarrassed:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

ken

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 02.10.2009, 16:45:38
Heh, olinpas taas tosi klever, eihän se ollutkaanjärkkäri...
:embarrassed:

Kari

Päivittelin tuonne noita kuvia vastauksien kaveriksi jos et huomannut.
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Lauri Kangas

SRB:n sovitepala tuli. Optinen paksuus 9 milliä, irtosi 70 punnalla.





Tilasin samalla jalustapannan 135mm 2L ja 85mm 1.8 laseille. Lasit ei ole suunniteltu jalustapantoja varten joten niissä on vähän köyhästi sileätä tarttumapintaa. Siksi sisäkappaleista tuli vähän monimutkaisia, piti toimittaa SRB:lle omat piirustukset. Saa nähdä tuliko oikean kokoiset.

http://www.flickr.com/photos/vostog/4109133356/

Lauri Kangas

Hihii, palaset sopivat toisiinsa.  :grin: Kuin ihmeen kaupalla etäisyys kennoon meni lähes täysin nappiin ilman mitään lisäpaloja. Se on nyt 44,2mm eli viidesosamillin päässä. Kuvassa Atik 314L+ filtteripyörällä liitettynä Canonin EF 135mm f/2L:ään.



Nyt pääsisi kätevästi käyttämään kameraoptiikkaa sekä guidaamiseen että kuvaamiseen, eikä tarvitse raahata kaukoputkea mukana. Vielä kun saisi valtavan klapin säädettyä pois EQ3:sta.

Lauri Kangas

Kirjoitinkin jo johonkin muuhun ketjuun, että eipä se etäisyys sittenkään ollut oikea. Teknofokus järjesti lyhempiä adaptereita ja laitoin väliin 0.2mm muovikalvosta leikattuja prikkoja ja haarukoin etäisyyden täsmälleen oikeaksi. Tässä hommassa ei voi luottaa ilmoitettuihin etäisyyksiin, koska jos valon tiellä on 1mm paksu värisuodin ja kameran kennon edessä 2mm suojalasi, niin nuo siirtävät jo tarkennusta millillä taaksepäin. Samoin Atikin ilmoittama 12mm runkopaksuus ei ole tarkka. Nyt etäisyys on niin hyvin kohdallaan että kalansilmäkin näyttää asteikolla olevansa äärettömässä kun tähdet ovat tarkkoja.

Lisäksi hoksasin että sorvauttamalla pari muovista välikappaletta saan Canonin A-jalustapannan kiristettyä tuohon atikin nokkapalan ympärille. Nyt voin käyttää myös lyhyempiä objektiiveja joilla ei ole omaa jalustapantaa. Kuvassa Sigman 4.5mm kalansilmä joka piirtää Atikin 2/3" kennolle juuri ja juuri alle 180 asteen näkökentän nurkasta nurkkaan. En malta odottaa että pääsee katsomaan miltä syksyn linnunrata näyttää H-alphassa kun kuvaa koko taivaan kerralla.


astro_juhis84

Lainaus käyttäjältä: V.K. - 29.09.2009, 06:40:07
Geoptikilla on muuten valmiita tuotteita tähän kiinnitysongelmaan. Mukava lisä on jalustakiinnitys, joka esim ATIK 4000 kameroista puuttuu.

Link

Olen kohtapuolin tilaamassa tuon adapterin. Tarviiko minun lisätä loittorenkaita tuohon Geoptikin adapteriin, kun tarkoituksena on liittää Atik 16IC-S ccd-kamera vanhoihin Canon FD objektiiveihin, esim. 70-210mm f/4? Miten hyvin tuo yhdistemä soveltuu tähtikuvaukseen? Tuossa ccd-kamerassa kennon etäisyys T2 renkaasta on 13 mm. Minulla on jo linssillinen versio FD to EOS adapterista.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84