Jalusta itse tehden!

Aloittaja Pete, 05.05.2009, 22:29:40

« edellinen - seuraava »

Kaizu

#30
Mainittu teos on itsestään selvyys jokaisen tähtiharrastajan kirjahyllyssä. No ehkä voidaan armahtaa 1980 ja sen jälkeen työuransa aloittaneet.

Olen rakennellut pari ruuviseurantaa, konstruktio on aika helppo ja toimii hyvin. Mitään gotoa sillä ei saa tehtyä. Rakennelma pitää muistaa "ladata" ennen pitkää valotusta. Käyttökelpoinen alue keskikohdan ympärillä on riittävä n. 5 min valotuksiin (10min sekanttiruuvilla). Silloin toimintaperiaatteesta aiheutuva seurantavirhe jää kaarisekunnin kokoluokkaan. Tuo vanha konstruktio perustui synkronimoottoriin mutta nykyaikana sen voi korvata helpommin säädettävällä askelmoottorilla. Havaintolaitejaosto voisi selvittää onko tekijänoikeudellisia esteitä skannata ko. ohjeet vaikkapa Ursan wikiin, kaiken kansan ihmeteltäväksi.
Sitten kun joku alkaa sitä oikeasti rakentamaan, niin ruuvin laatuun kannattaa kiinnitää huomiota. Prässäämällä tehdyissä kierretangoissa on usein kaksi kertaa kierroksella toistuva epäjatkuvuuskohta. Jos mahdollista, tehkää ruuvi sorvissa.

Kaizu
Kai Forssen

ajt

Itse tein ohjeiden innoittamana käsikäyttöisen sekanttiruuvin aivan 70-luvun lopussa. Yhden onnistuneen kuvan onnistuin ottamaan Orionin seudusta filmikameralla reppuselässä. Putki oli ostettu Anttilan postimyynnistä ja jouduin rakentelemaan semmoisen mitä nykyään kutsutaan wedgeksi tuohon putken mukana tulleeseen atsimutaalijalustaan. Teini-ikäisenä tuo oli aika iso operaatio, kun kaikki piti repiä olemassaolevista romuista rahanpuutteen takia. Eikä työkalujakaan ollut tarjolla (käsiporaa ja viilaa oli).

Nostalgiaa, eikä enää pysy aiheessa.

einari

Heh, samanlainen nostalginen muisto kuin ajt:llakin, eli väsäsin Ursan kirjan ohjeen mukaan koulun metallityötunneilla sekanttiruuvihärvelin.
Ei siitä aivan täydellistä tullut kun sen valmiiksi sain - klappia oli ja tasapainotuskin oli mitä sattui kun Instrun RET-31:n siihen päälle laitoin.
Aika pian sillä heitin vesilintua  :azn:
___
Tapio

Pete

Heh... Eikös nyt sitten olisi aika kehittää jotain uutta ja mielenkiintoista kun aika/tekniikka ja mahdollisuudet
ovat aivan toista luokkaa kuin muinoin ja tuntuu innostustakin olevan.


Pete

















Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

mistral

                             Näitä kierretankoja myy esim. Wexon oy ja materiaali on rst-teräs/ muovimutteri. Elikkä kierretankoja saa, mutta
saako järkevällä hinnalla sähkömoottorisysteemin, joka pystyy seuraamaan tähtien liikettä esim. 5"-10" tarkkudella. Tällä saataisiin useam-
man tunnin yhtäjaksoinen seuranta. Sähköpuolesta en ymmärrä, mutta voikohan askelmoottorilla säätää portaattomasti kierroslukua?

GaryP

Askelmoottorissa ei säädetä varsinaisesti kierrosnopeutta, vaan annetaan pulsseja askeleille halutulla nopeudella, se aiheuttaa puolestaan sen, että liike on nykivä. Nykimisestä taas päästään eroon käyttämällä suurempia välityssuhteita ja vastaavasti nopeampaa askelnopeutta.

Siitäpä nimi askelmoottorikin...

Askelmoottoria voi puolestaan ohjata erityyppisillä tavoilla, jolloin päästään myös pienempiin liikeosiin, niitä tekniikoita en ole koskaan itse soveltanut. Mikroaskelista taisi olla puhetta aiemminkin.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Pete

Moro!


Laitanpa tähän kuvan osista joilla saadaan jalusta nippuun, ilman säätölaitteita/putken kiinnitystä.
Kolme pientä hitsausta, loput pulteilla.


Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

Meade-mad

Hilut näyttävät vastaavilta kuin Kaukoputken rakentajan käsikirjassa.

Turunen, Jari: Kaukoputken rakentajan käsikirja. Ursan julkaisuja 27. Helsinki: Tähtitieteellinen yhdistys Ursa, 1985. ISBN 951-9269-29-0.

Turunen tosin päätyi haarukkajalustaan, niin kuin viimeaikoina aika moni muukin itserakentaja.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Pete

Tuommonen kirjahan olis hyvä uudistettuna painoksena, tai miksei vanhakin uusintana.
Ideathan ne ei vanhene koskaan ja jokainen voi keksiä uutta kun silmäilee vanhoja ideoita.



Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

Pete

Iltaa!


Hmmm... Mitäs jos laittais EQ-5 den rattaat ja ruuvit tuohon jalustaan, sillon sais motukatkin edukkaasti ja
SynsCan in, on meinaan mahdollisesti menossa purkuun 1 kpl EQ 5, pitääpä tutkia, saisko niitä modattua tuohon mun tekeleeseen.
Voihan EQ-5 SynScan illakin ottaa jonkinmoisia valotus aikoja. Jos tämän mun jalustan tukevuus ja klapit on olemattomat niin
silloinhan seurantakin vois noilla vermeillä parantua. Ainakin mun EQ-5 malleissa on pikku lappia vähän joka suuntaan vaikka kuinka
tiukkailis.


Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

Meade-mad

EQ-5 ongelmat ovat matopyörän pieni halkaisija sekä koneistuksen epätarkkuus. Mitä pienempi matopyörä, sen tarkempi koneistus tarvitaan. Jostain muistan lukeneeni että matopyörän halkaisijan olisi hyvä olla objektiivin halkaisijan kanssa samaa luokkaa.

Haaveilet 30cm obiskasta niin sille sopiva pyörä olisi luokkaa 30cm halkaisijaltaan. Kaizun viestistä saat vinkkiä koneistustarkkuudesta. Pyöränhän ei tarvitse olla täyttä 360 astetta. Tunnin valotukseenhan riittää 15asteen sektori. Yhdeksänkymmenen asteen sektorilla touhuat koko yön.

Tärkeää on että r=riittävän suuri. Sektorin kanssa voit tahdä helpohkosti vaikka pyörän jonka r=30cm. Siihin kevlarhihnaveto, hihnan kiristin ja stepperi vetämään hihnaa. Hinta ei karkaa käsistä. Googlettamalla saat vinkkejä. vetoremmejä on yleisesti myynnissä. Sellaisen saat myös tekemällä lobotomian vanhalle skannerille.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

ajt

Lisäksi tuo eq5;n (sorry, ei toimi kaksoispiste) ratas on työstetty suoraan valettuun runkoon ainakin deklinaatioakselissa, eli sitä ei "oteta irti". RA;n matopyörästä en kyllä osaa sanoa, mutta lienee samoin?

Tomu

Terve.

Jos oikein halvalla haluat päästä etkä tarvitse kuin seurannan, niin tässä linkissä on esitetty halpa vaihtoehto: http://www.atmsite.org/contrib/Harbour/SectorDrive.html. Etuina tuossa on, että materiaalit saa vaikka Biltemasta ja tekemällä riittävän isosäteisen sektorin pysyvät seurantavirheetkin pienehköinä. Kierretangon ja jatkomuttereiden työstön laatu nyt ei varmasti mitään huippuluokkaa ole, mutta eipä nuo maksakaan muutamaa euroa enempää.

Jatkahan kuvien postailua projektin edetessä, näitä on mukava seurata.

-Tero
Tero Tomukorpi

Meade-mad

Mel Bartelsin sivuilla on paljon käypäistä infoa jalustan motorisointia varten.

http://www.bbastrodesigns.com/BBAstroDesigns.html#Computer_Operated_Telescopes

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Tomu - 12.05.2009, 23:34:42
Jos oikein halvalla haluat päästä etkä tarvitse kuin seurannan, niin tässä linkissä on esitetty halpa vaihtoehto: http://www.atmsite.org/contrib/Harbour/SectorDrive.html.

Täytyy todeta, että näin Suomen oloissa vähän epäilyttää tällaisten kitkavetoisten viritysten toimivuus. Luulisi, että talvella ei tarvita paljon muuta kuin huurteen tiivistyminen kitkapinnoille niin alkaa seuranta lyödä klappia... Eli tuota kannattaa varmaan vähän virittää esim. kiinnittämällä sektorille pari kierretankoa vierekkäin tms. systeemillä, jolla päästään kitkavedosta eroon.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry