ZWO EAF fokuserin tarvitsemat ohjelmat?

Aloittaja J Piira, 14.11.2024, 22:16:30

« edellinen - seuraava »

J Piira

Olen asentanut driverin ZWO_ASCOM_SetupV6.5.26 ja ytrittänyt käyttää kuvausohjelmilla, mutta ei tuota ZWO fokuseria löydy valittavaksi  eikä näy edes missään com portissa. Missä vika voisi olla.
- Jukka -

einari

Onko tässä versiossa virransyöttö vai riittääkö USB?
___
Tapio

J Piira

- Jukka -

Harmaa Vaeltaja

J Piira

Kyllä olen asentanut, mutta pitääkö sen olla joku tietty versio?
ASIstudio näyttää löytävän tuon fokuserin ja goto:lla pyörittää sitä, mutta sequence generator eikä sharpcap löydä sitä valittavaksi?
- Jukka -

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 15.11.2024, 10:49:39Kyllä olen asentanut, mutta pitääkö sen olla joku tietty versio?
ASIstudio näyttää löytävän tuon fokuserin ja goto:lla pyörittää sitä, mutta sequence generator eikä sharpcap löydä sitä valittavaksi?

Viimeisin versio aina molemmista. Minulla on noita kaksikin kappaletta, eikä sinällään niiden löytymisessä ole ollut ongelmaa. Joskus ei meinaa löytyä tietyllä usbi letkujen kombinaatiolla eli ongelma ei ole ajureissa, vaan siinä miten käyttis jakaa porttien tunnuksia ja miten sitten NINA, StellarMate tms. löytää portit. Voisit kokeilla vaihdella laitteille meneviä usbi-kaapeleita tietokoneen eri usbi-portteihin, jos löytyisi toimiva yhdistelmä.

Mitä tarkoitat että pyörittää sitä goto:lla? eihän goto:lla ja focuserilla ole oikeastaan mitään tekemistä keskenään. Ei mikään goto EAF:ää aja.

J Piira

Tuolla ASIstudion fokuseri pyörii tuolla go to painikkeella (jäi vain edellisestä tuo välilyönti pois). Muissa kuvausohjelmissa näkyvät vain nuo samat vaihtoehdot kuin SGP:ssä. Pitäisikö siellä olla ZWO Ascom focuser vai jotain muuta?
Pitäisikö ZWO fokuseri näkyä jossain com portissa?
- Jukka -

Harmaa Vaeltaja

Unohdit siitä myös yhden sanan pois eli go to POSITION. Pelkällä goto:lla viitataan aina putken suuntaamiseen tiettyyn kohteeseen taivaalla, go to (M31).

Mitä tarkoittaa com portissa näkyminen sinun mielestäsi?
Se focuser pitäisi pystyä hakemaan tiettyyn kokoonpanoon joka sinulla siellä kuvaussoftassa on ja joka ilmentää sitä sinun koko laitteistoasi. Jos sitä ei näy siellä kun yrität hakea sinne focuseria, niin kokeile vaihdella sitä EAF:ltä tulevaa kaapelia toiseen usbiin tietokoneessa, jos alkaisi näkyä. Muuten en osaa enempää auttaa.

J Piira

kuvassa näkyy laitehallinnassa esim. omatekoisen fokuserin com-portti (com8) kun fokuseri on kiinni tietokoneessa ja tuo com8 häviää kun irrottaa fokuserin. En tunne kyllä tietokoneen ja laitteiden toimintaa että minkälaiset vehkeet tuolla com-porteissa näkyvät.
- Jukka -

einari

Ei näköjään ilmesty COM-porttia.

Tältä näyttää SharpCapissa.

You cannot view this attachment.
___
Tapio

J Piira

Sharcapissa minulla näkyy vain tuo sama luettelo kuin aiemmin kuvassa SGP:n fokuserivalinnassa. Ei oikein mitään ideaa missä vika voisi olla.
- Jukka -

J Piira

Voisiko olla, että windows palomuuri estää tuon toiminnan?
- Jukka -

einari

Ei palomuuri vaikuta USB-yhteyksiin.

Saako yhdistettyä ASCOM Diagnosticsilla?
Choose Device-Choose and Connect to Device-Select Device Type-Focuser

Ja löysin yhden sivuston mikä viittaa Windows 11-ongelmaan.
Eli jos on Win11 niin:
https://bbs.zwoastro.com/d/14275-sequence-generator-pro-asiascom-connection-issue/2

Apps > Optional features
Find and click on "Related settings / More Windows features"
Enable the features under .NET Framework 3.5
___
Tapio

J Piira

Olen kokeillut sekä windows 10 että 11 koneilla eikä ole kummallakaan toiminut kuin vain ASIStudion kautta.
Pitää huomenna katsella noita joita tuosa edellä mainitsit.
- Jukka -

J Piira

Noita Einarin mainitsemia yritin katsella, mutta en oikein päässyt perille kun Windows11 minulla on suomen kielinen.

Poistin ja asentelin uudelleen  Ascom Platform 6, Camera Driverin , Ascom Driverin ja yritin .Net Framework 4.5
asennusta, mutta en tiedä menikö oikein vai tuliko jokin .Net 8 jota ei kyllä näy ohjauspanelin ohjelmissa mutta ei siellä näy myökään tuota Framework4.5
Fokuseri löytyy nyt Sharpcapissa ja SGP:ssä ja toimii, mutta ASI 2600 ja EFW filtteripyörä ei nyt toimi yhtä aikaa.
Mikä tuo Firmware Upgrade tool on?
tämä menee vähän yli ymmärryksen
- Jukka -