Myyty: Sky-Watcher EQM-35 Pro

Aloittaja L1me-E, 02.09.2024, 17:58:38

« edellinen - seuraava »

L1me-E

Myydään kertaalleen käytettynä ostettu, mutta toimiva Sky-Watcher EQM-35 Pro -seurantajalusta. Jalusta on itselläni kuvaamisinnon ja ajanpuutteen takia jäänyt käyttämättömäksi ja kerää lähinnä pölyä huoneen nurkassa.

Ostin jalustan käytettynä vuonna 2022 ja käytin sitä hiukan yli vuoden. Kokemuksesta voin todeta jalustan olevan kelpo kapistus etenkin teleobjektiivilla taivaan kuvaamiseen. Itse kuvasin järjestelmäkameralla ja Samyang 135mm f/2 -objektiivilla ilman guidausta ja kuvista tuli jopa 120 sekunnin valotusajalla tarkkoja, eikä tähdistä tullut juovia.

Napasuuntaus onnistuu näppärästi joko jalustaan sisäänrakennetulla napatähtäimellä tai vaihtoehtoisesti itse käytin NINA-sovellusta ja sen 3 point polar alignment -ominaisuutta. Näin säästyy ylimääräiseltä kyykistelyltä jalustaa asettaessa.

Jalustan tukiessa jopa 10 kilon painolastia, se sopii myös hiukan raskaammalla kalustolla, kuten pienellä kaukoputkella kuvaamiseen.

Jalustassa tulee mukana käsikapula, jolla voi hakea kohteita taivaalta ja kohdistaa jalustan, mutta itse en sitä käyttänyt. Se kuitenkin on yhä olemassa ja sen annan toki jalustan mukana. Käytin kuvaamiseen NINA-sovellusta, joten käsikapulan käyttö on minulle hiukan tuntematon osa-alue. Kerran kokeilin ja kapula kyllä toimii. Kuvassa näkyvä musta vastapaino on pienemmän iOptron SkyGuider Pro -jalustan mukana tullut enkä sitä anna pois, mutta minulla on tallessa myös jalustan mukana tulleet alkuperäiset vastapainot, jotka kuuluvat kauppaan mukaan. Näistä kuvat liitteenä. Annan mukana geneerisen 12v-virtakaapelin Brittiliitännällä ja EU-adapterilla. Sillä olen itsekin käyttänyt jalustaa onnistuneesti alusta alkaen.

Hintapyyntö 400 euroa. Uutena jalusta maksaisi noin 900 euroa, joten saat tämän täysin toimivan jalustan nyt erittäin halvalla verrattuna jos ostaisit uutena.

Liitin myynti-ilmoitukseen vielä muutaman kuvan jalustasta ja kun käytän sitä yhdessä muun kuvauskalustoni kanssa. Kamera tai muut härpäkkeet eivät ole myynnissä, mutta vihreän kiinnityskiskon myyn. Se tulee alkuperäispakkauksessakin jalustan mukana ja minulla on niitä yksi ylimääräinen. Lopussa on kuva vielä tarvikepussista sekä laturista.

Lisää kysymyksiä saa esittää vastaamalla tähän lankaan ja vastaan niihin mielelläni!

Mika Myllynen

Osaatko sanoa kuinka kauan käytetty ennenkuin itse ostit? Onkä välystä akseleilla?

Missä päin tämä sijaitsee?