Kaukoputken napasuuntaus päivänvalossa

Aloittaja KA, 17.07.2024, 19:45:59

« edellinen - seuraava »

KA

Hei.
Miten saan suunnattua jalustan/putken päivänvalossa (myös yöllä on valoisaa. Leveysaste 64.5)?
Tarkoituksena olisi kuvata aurinkoa ja saada putki seuraamaan aurinkoa.
Ja koska olen aloittelija niin saa vääntää ohjeen rautalangasta kiitos ;-)
Ohjeita olen yrittänyt etsiä mutta mutta...

laitteisto: EQ-5 goto. Sky-watcher explorer 200dps, ZWO kamera ja autom. tarkennin ja sekä aurinkokalvo.
ohjelmisto: SynScanPro ja AsiStudio

mistral

Tein aikoinaan newton jalustan ja suuntasin sen auringon varjon mukaan. Ensin pitäisi tietää mihin kellonaikaan aurinko on etelässä. Seuraavaksi tarvitaan pitkä rima joka harustetaan naruilla kohtisuoraksi. Kun aurinko on etelässä, merkataan riman varjo kepeillä, siitä saa linjan jalustalle, eli sen akseli "kallistetaan" eli suunnataan pohjoiseen. Tämä siis on asteikko joka on suunnistajan horisontaalinen asteikko. Pystyasteikko on sitten se leveysastelukema joka oli se 64,5 eli akseli suunnataan 64,5 astetta vaakatasoon nähden.
Lyhyesti:
kallistus suuntaan 0/360 astetta
kallistuksen kulma vaakatasoon nähden 64,5 astetta

Vaikeinta oli laskea kellonaika jolloin aurinko oli suoraan etelässä.

Mito

Auringon etelässäolon hetken saa kätevästi Stellariumista kun syöttää ensin oman havaintopaikan koordinaatit.

Kaizu

Pohjois-etelä suunnan määritin Google-mapsin kuvasta läheisen kerrostalon länsiparvekkeen reunaan. Tuntiakselin korkeuden puolestaan Lidlin inclinometrillä. Suuntauksen tarkuus on muutaman kaariminuutin sisällä (±3')

Kaizu
Kai Forssen

siro46

Auringon kuvaamisen napasuuntausvaatimukset ovat aika vaatimattomat. Itse kuvaan useimmiten atsimutaalisella jalustalla, jossa on vain toisen akselin seuranta. Koko kiekolla saa puolen minuutin videoita ihan helposti, yksityiskohdista vähemmän.

-Matti

einari

Lainaus käyttäjältä: siro46 - 19.07.2024, 15:57:58Auringon kuvaamisen napasuuntausvaatimukset ovat aika vaatimattomat. Itse kuvaan useimmiten atsimutaalisella jalustalla, jossa on vain toisen akselin seuranta. Koko kiekolla saa puolen minuutin videoita ihan helposti, yksityiskohdista vähemmän.

-Matti

Tämä on totta että napasuuntaus saa olla aika summittainen aurinkokuvauksessa, jopa kompassi ja kulmamittari riittää.

Mutta mielenkiinnosta, mikä atsimutaalinen jalusta on tuollainen jossa on vaan yksi seuranta?
___
Tapio

siro46

Jalusta on Stellarvuen versio Teleskop expressin myymästä SkyTee jalustasta, johon on itse rakennettu askelmoottoripohjainen seuranta. Systeemi riittää myös syvän taivaan visuaalihavainnoissa pitämään kohteen näkökentässä, kun tähtihyppelyn lomassa konsultoi karttaa.

-Matti