Jupiter 2024

Aloittaja Ari Haavisto, 01.01.2024, 21:02:17

« edellinen - seuraava »

einari

Aamulla Jupiter näytti livekuvassa melko hyvältä.
Koostin värikuvaa IR pass ja IR block filttereillä.
Pitäisi oikeastaan olla filsupyörä tai filsutasku.
Kun nyt ei ollut kumpikaan niin voi vaikuttaa tulokseen heikentävästi.

___
Tapio

Ari Haavisto

#46
Livekuvassa näytti hyvältä täällä myös, mutta ei se sitten oikein pinotussa kuvassa tuntunut. Paras kuva tuli hiukan ennen puolta viittä kun lopettelin kuvauksen. Sain mobiilisetupissani viriteltyä lopultakin asiat siihen pisteeseen, että aktivoin myös vanhan kunnon SW400P:n ja tämä on sillä kuvattu. Edit: vaihdettu hiukan vähemmän punakkaan.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

einari

Yksityiskohtia on vaikka kuinka paljon, mutta oliskohan liian punertava?
___
Tapio

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: einari - 01.10.2024, 21:54:45Yksityiskohtia on vaikka kuinka paljon, mutta oliskohan liian punertava?
Joo, nyt padin ruudulla huomaa selvästi. Vai onko se vaan kun 400P on jo niin retro  :grin:  Täytyy käsitellä ajan kanssa paremmin.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Tane

Parina yönä oli hyvä näkyvyys. 3 lokakuuta sitä kesti pitempäänkin ja otin niin mono kuin värikuvan. 5 lokakuuta oli lyhyempi seeigrako mutta värikuvan värikameralla kerkesi GSR:n jälkipyörteistä ottamaan. Kuvat ei ole toki sitä luokkaa kuin aiemmin kuukausi puolitoista sitten Saturnuksella vaikka kohde nyt onkin paljon ylempänä. Mutta se on aina ollut minulla niin. En vain saa ylempämä olevista kohteista kunnon otetta.
Celestron C14, Touptek 3G 290 mono

Tane

Aamuyöllä oli hyvä seeing. Ennätin koostaa monokameralla värit. Toinen kuva olisi terävempi mutta CCD Stacissa on minulla etenkin sinisen värin kohdistus hakusessa.
Celestron C14, Touptek 3G 290 mono

Tane

#51
Vähän parani...
Celestron C14, Touptek 3G 290 mono

einari

Nämä on kyllä upeita.
Jupiter on Suomessa tarpeeksi korkealla. Itse asiassa jos vielä nousee niin multa loppuu parvekehavainnot kun katto tulee tielle.
___
Tapio

Tane

Ei taida enää paljon nousta. Minulla riittää parvekkeen yläreuna juuri.
Celestron C14, Touptek 3G 290 mono

Jurassic

Edellisen yön kuvat, ennen kuin utu ja pilvet estivät kuvaushommia... Ganymedes ilmestyi Jupiterin takaa sopivasti planeetan ollessa taivaalla noin 15 asteen korkeudella. (kuvausputki: SkyWatcher Mak150 Pro)
Skywatcher Skymax 150 Pro/Celestron C6-r 6"
Celestron AVX/Omegon eq5
Svbony sv305 Pro/Canon 1200D full spectrum mode