Starship

Aloittaja mistral, 22.04.2023, 00:41:25

« edellinen - seuraava »

mistral

Toissapäivänä 20.4. saatiin nähdä Starship:in räjähdys korkealla, en silloin ihmetellyt nousuvaiheen tutinaa, luulin että se oli vaan seeingistä johtuvaa. Nyt uutisissa sanottiin että raketti oli alkanut tutisemaan ja ihmettelin voisiko videolla oleva tutina todella olla todellista. Jos oli, niin ihmiset, jos heitä olisi kyydissä, kuolisivat noin suurissa g-voimissa. Luulen kyllä ettei videon tutina voi olla todellista, Pitkämäen heittämä keihäs voi tehdä tuota mutta tuskin yli 100m pitkä raketti.

Pappis

Mikä tahansa mekaaninen rakenne voi värähdellä. Mitä isompi ja monimutkaisempi rakenne on, sitä moninaisempaa värähtelyyn liittyvät ilmiöt voivat olla. Ja ellei niitä huomioida rakenteen suunnittelussa oikein, seuraukset voivat olla tuhoisiakin. Esimerkiksi, pistä vaikka Tube-hakuun "Tacoma bridge"...

mistral

Tacoma bridge oli hurja video, paha suunnitteluvirhe. Mutta Starship'issä on se ongelma että frekvenssi ja amplitudi näyttää epätodelliselta. Yöllä sain sellaisen ajatuksen että kyse onkin kameran optiikasta. Jos kamera kuvasi 30-40km korkeudella, lentokone ei ollut välttämättä tavallinen vakaa kone vaan tärisi mikä aiheutti kameralle suurella zoomilla kentän heilumisen. Heiluminen taas korostui kentän keskellä siksi jos optiikassa oli säröä (optinen termi distortion). Tämä taas suurensi keskialueen suurennosta reuna-alueen jäädessä pienemmälle suurennokselle. Näin tärisevä kamera aiheutti optisen ilmiön?

naavis

Lainaus käyttäjältä: mistral - 22.04.2023, 00:41:25
Toissapäivänä 20.4. saatiin nähdä Starship:in räjähdys korkealla, en silloin ihmetellyt nousuvaiheen tutinaa, luulin että se oli vaan seeingistä johtuvaa

Eiköhän tässä ollut kyse kameran tärinästä ja rolling shutterin yhdistelmästä.

mistral

Voi olla niinkin, olisihan se käsittämätöntä jos raketin putkirunko kestäisi noin rajua vääntämistä.

GaryP

Tuolla 4 minuutin kohdalla näkyy ja selitetään.
https://www.youtube.com/watch?v=w8q24QLXixo

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

mistral

Oliko niin että kameran syy? Mutta harmi että niin moni rakettimoottori oli pois päältä, onko niin vaikeaa sytyttää liekki?

avanti

Lainaus käyttäjältä: mistral - 22.04.2023, 19:27:25
Oliko niin että kameran syy? Mutta harmi että niin moni rakettimoottori oli pois päältä, onko niin vaikeaa sytyttää liekki?
Ei varmaankaan ollut tarvetta käyttää kaikkea tehoa tähän testiin, kun Starshipin oli tarkoitus vain kiertää kerran maapallo, sitten palata.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Eusa

Ilmeisesti lukitusten kitkanhallinnassa on haastetta. Alus oli lähtötelineessään jumissa pari sekuntia ennen kuin irtosi ja hieman nyökkäsi vinoon ikään kuin sitkeimmän lukon ohi heilahtaen. Samoin vaiheen irtoaminen ei tapahtunutkaan vaan siihen liittyvä sivuttaistaitto jatkui ja jatkui vain pyörimisenä kunnes piti etätuhota.

mistral

Lainaus käyttäjältä: avanti - 23.04.2023, 00:00:26
Ei varmaankaan ollut tarvetta käyttää kaikkea tehoa tähän testiin, kun Starshipin oli tarkoitus vain kiertää kerran maapallo, sitten palata.

ML


GaryP'n linkkaamalla videolla näkyi kuinka betonilohkare lensi korkealle, voisiko betoniroju sammuttaa  tai rikkoa moottorin? Lohkare ei suoraan pääse moottoreihin mutta jos kimpoaa telineestä, voi osua. Toisaalta palokaasu torjuisi sen saman tien?

Mare Nectaris

Laukaisualustan palokaasujen hallinta oli epäonnistunutta, mikä aiheutti alustan vaurioituessa irronneiden pirstaleiden ja betonilohkareiden räjähdyspilven, melko syvän kraatterin syntymisen laukaisualustaan, ja myrkyllisen pöly- ja hiukkaspilven leviämisen laajalti asutulle alueelle laukaisualustan ympärillä.

On mahdollista, että laukaisualustan vaurioituminen ja pirstaleiden lentäminen hallitsemattomasti vaurioitti myös rakettia nousun aikana.

Asiasta kirjoittaa The New York Tmes:

https://www.nytimes.com/2023/04/21/us/spacex-rocket-dust-texas.html
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

mistral

Lainaus käyttäjältä: Eusa - 23.04.2023, 06:15:57
Ilmeisesti lukitusten kitkanhallinnassa on haastetta. Alus oli lähtötelineessään jumissa pari sekuntia ennen kuin irtosi ja hieman nyökkäsi vinoon ikään kuin sitkeimmän lukon ohi heilahtaen. Samoin vaiheen irtoaminen ei tapahtunutkaan vaan siihen liittyvä sivuttaistaitto jatkui ja jatkui vain pyörimisenä kunnes piti etätuhota.

Outoa että pienemmät raketit toimii niin hyvin mutta tässä on monta vikaa, myös laukaisualustan heppoisuus.

Mare Nectaris

Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

mistral

Jospa ne laittaa teräslevyt alustalle jotta kestäisi palokaasut. Laittaisin levyjen alle vielä jäähdytysveden niin ei ylikuumene.

mistral

Näemmä Starship alkaa olla taas lähtökunnossa. Kuvassa lähtöalusta on lähellä säiliöitä, kuinka se sallitaan?