Stargate 600S REBEL synscan goto

Aloittaja Ari Haavisto, 22.12.2018, 21:25:56

« edellinen - seuraava »

mistral

Kun kannatinvaijeri kiertää peiliä, onko se lähellä takareunaa (peilin selkäpintaa)? Ajattelin että sillä on pieni merkitys ohuessa peilissä, paksussa ei niinkään. Laittaisin sen 5cm paksuudessa jonnekin 2cm selkäpinnasta. Zeniittiin kohdistuksessa vaijeri ei kyllä vaikuta mitään.

einari

En ole ehkä optiikan ihmelapsi mutta ihmettelen silti miten apupeilin takapuolella oleva teippi saa kuvan tähtiin heksagoni-kuvion.
___
Tapio

mistral

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 30.10.2024, 19:42:02Samalla tarkastin ja liikuttelin peilin tuentoja, kevyesti liikkuivat, mikään ei takellellut tai vängännyt tai pinnannut mihinkään päin.

Yöllä tuli semmoinen ajatus että tuenta muuttuu kun esim vaijerin lämpölaajeneminen (supistuminen) vetää sivuttain. Koska tuenta on kitkakertoimella kiinni peilissä niin tukivoimat on erilaiset tassujen alla. Jos haluaa samat tukivoimat, pitäisi tukikehikkoa värisyttää jotenkin. Ehkä yksinkertaisin konsti olisi pieni iskuporakone jonka terään liimaisi metallisen tallan (tai vaneria) ja sillä täryttäisi runkopalkkeja, ei olisi kallis investointi. Toki yöllä sellainen ääni ihmetyttäisi mutta voihan sitä testata muuttaako kuviota.

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: mistral - 30.10.2024, 22:25:19Kun kannatinvaijeri kiertää peiliä, onko se lähellä takareunaa (peilin selkäpintaa)? Ajattelin että sillä on pieni merkitys ohuessa peilissä, paksussa ei niinkään. Laittaisin sen 5cm paksuudessa jonnekin 2cm selkäpinnasta. Zeniittiin kohdistuksessa vaijeri ei kyllä vaikuta mitään.
Lainaus käyttäjältä: mistral - 31.10.2024, 10:23:34Yöllä tuli semmoinen ajatus että tuenta muuttuu kun esim vaijerin lämpölaajeneminen (supistuminen) vetää sivuttain. Koska tuenta on kitkakertoimella kiinni peilissä niin tukivoimat on erilaiset tassujen alla. Jos haluaa samat tukivoimat, pitäisi tukikehikkoa värisyttää jotenkin. Ehkä yksinkertaisin konsti olisi pieni iskuporakone jonka terään liimaisi metallisen tallan (tai vaneria) ja sillä täryttäisi runkopalkkeja, ei olisi kallis investointi. Toki yöllä sellainen ääni ihmetyttäisi mutta voihan sitä testata muuttaako kuviota.

Joo, vaijeri kulkee peilin painopistetasossa, joka on jotain reilu 22mm peilin takareunasta. Peilin paksuus 58mm, paino 33kg. Vaijerin pitää linjassaan nuo telikiikkujen päissä olevat oranssit palikat, joissa ura vaijerille. Palikat eivät kanna peiliin, vaan ovat hitusen irti siitä, eli paino vaijerin varassa. Palikoiden tilalle minulla on muovipintaiset laakerit, jos vaijerista haluaa eroon. Tuo väristys on juurikin oikea konsti, Mike Lockwood kehottaa lyömään nyrkillä peililaatikon kylkeen jos kanituksia on. Sinälläänhän tuollainen astigmatismi sopisi vaijerikeinun aiheuttamaksi, mutta en oikein usko tässä tapauksessa kun ei muutu putken korkeuden mukana ja minähän jäähtyneellä putkella myös pyöräytin ja rytkytin peiliä, jolloin kävi irti kaikilta tuennoilta, eikä tilanne muuttunut. Tuon ylikorjauksen/vyöhykevirheen aiheuttajaksi reunatuenta taas ei oikein sovi ollenkaan.

Sen sijaan lämpöepätasapainossa olevan edelleen jäähtyvän peilin aiheuttamaksi tuo olisi suorastaan malliesimerkki, Lockwoodin laskelmien perusteella tuon kaltainen ylikorjaus olisi seurausta 1-2 asteen lämpötilaerosta peilin ulkosyrjän ja keskiosan välillä. Ehkä 33kg 58mm lasia ei vaan kertakaikkiaan jäähdy vielä näilläkään puhaltimilla?, tätä tutkitaan seuraavassa testissä.

Lockwoodin artikkeli


Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

#364
Lainaus käyttäjältä: einari - 30.10.2024, 22:35:42En ole ehkä optiikan ihmelapsi mutta ihmettelen silti miten apupeilin takapuolella oleva teippi saa kuvan tähtiin heksagoni-kuvion.

Tuo teippi tai liimalevy on tosi ohut, joskin kyllä jonkin verran pehmeä kun sitä kokeeksi mattopuukon kärjellä tökin. Tulee mieleen kolme mekanismia, joista jokainen saattaa olla pelissä. Ensinnäkin kuivuessaan teippi kenties veti peiliä mutrulle mukanaan hiukan jo tehtaalla. Toisekseen kun se on noin ohut, toisella puolella teippiä oleva alumiinijalka lämpötilan muutoksesta vetää teipin välityksellä peiliä mutrulle. Kolmas mekanismi voisi olla, että teippi toimii lämpöeristeenä ja lasi itsessään vetää jännitykselle.

Olisin muuten heti nyt jo korvannut tuon teipin kolmella lasisilikonitipalla, mutta kun alkuperäinen iso apupeili on kiinnitetty siten, enkä nyt vielä tiedä onko siinä astigmatismia vai ei ja johtuuko se silikonikiinnityksestä vai ei, niin pitää ensin jäljittää tuon astigmatismin lähde ja sitten miettiä kiinnityksiä. Kaivelin tällä kuusiopeilillä tehtyä tätä viimeisintä tähtitestiä ja kyllä siellä näyttäisi olevan astigmatismia ja aika lailla alkuperäisessä orientaatiossa vieläpä.





Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

VP

Tuollainen liimattu apupeili on varsin yleinen ja huono ratkaisu pitämään apupeiliä. Tarkemmissa optiikoissa virheet tulevat helpommin esille. Huomattavasti parempi ratkaisu on käyttää kehtoa, tästä enemmän tietoa löytyy kattavasti täältä: http://www.loptics.com/articles/mirrorsupport/mirrorsupport.html

Itse 3D tulostin vastaavan systeemin erääseen kaukoputkiprojektiini ja hyvin on kyllä pelittänyt.

Pappis

Foorumilla on paljon juttua myös silikonitipoista apupeilin kiinnityksessä.

Kaizu

Mahtaako muutaman kymmenen kilon peili koskaan asettua tasalämpöiseksi ulkolämpötilan muuttuessa jatkuvasti. Töissä ollessa tarkat mittalaitteet kalibroitiin kalibrointihuoneesa jossa lämpötila
oli +20̊ C. Suurien mitattavien kappaleiden piti antaa rauhoittua pitkään (päiviä).
Suosittelen tekemään peilin mittaukset jossain tasalämpöisessä paikassa.
Artjärvellä Lomo-kaukoputken puolimetrinen peili on massiivine n. 100mm paksu mutta valmistettu Zerodurista jonka lämpölaajenemiskerroin on olematon. Sen ei tarvitse olla tasaläpöinen toimiakseen.

Kaizu
Kai Forssen

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 01.11.2024, 15:51:23Mahtaako muutaman kymmenen kilon peili koskaan asettua tasalämpöiseksi ulkolämpötilan muuttuessa jatkuvasti. Töissä ollessa tarkat mittalaitteet kalibroitiin kalibrointihuoneesa jossa lämpötila
oli +20̊ C. Suurien mitattavien kappaleiden piti antaa rauhoittua pitkään (päiviä).
Suosittelen tekemään peilin mittaukset jossain tasalämpöisessä paikassa.
Artjärvellä Lomo-kaukoputken puolimetrinen peili on massiivine n. 100mm paksu mutta valmistettu Zerodurista jonka lämpölaajenemiskerroin on olematon. Sen ei tarvitse olla tasaläpöinen toimiakseen.

Kaizu

Jos tähän on yhtään uskominen, millä olen peilin lämpökäyttäytymistä tutkinut https://www.cruxis.com/scope/mirrorcooling.htm niin jäähtymisylikorjauksen olisi pitänyt olla huomattavasti havaittua pienempi viimeistään kahden tunnin jäähtymisen jälkeen ja käytännössä olla kokonaan hävinnyt kolmen tunnin jälkeen. Esim. tuossa keinotähden kanssa tehdyssä testissäni ulkolämpötila ei laskenut kahdeksan tunnin jäähtymis + testausajan aikana lainkaan ja silti ylikorjaus oli edelleen muuttumaton kahdeksan tunnin jälkeenkin. Ja samanlainen kuin kahden tunnin jäähtymisen kohdalla, missä siinäkin sen olisi jo pitänyt taittua. Siksi minun on hyvin vaikea uskoa, että lämpöjäämillä olisi lopulta asian kanssa tekoa. Etenkin kun ei tuo SW400:n kartiomainen 400mm peilikään mikään höyhen ole, ja se napsahtaa pakkasillakin havaintokuntoon parissa tunnissa vaikka siinä ei edes ole puhaltimia... Mutta hetken toki mielelläni takerrun tähänkin toivoon, sillä jos osoittautuu että tuolla jokin kumma ilmablokki olisi jäähtymistä estämässä, helppohan se sitten on järjestellä puhaltimet uusiksi ja saada peili jäähtymään. Jos ei seuraavat tähtitestit tuota uusia johtolankoja, taidan tarvita parit termoparit ja merkkisavun....
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Ainakin kumivasaralla koputtelisin peilin kehikkoa jos korkeuskulmaa vaihdetaan, vaijerin jännitys asettuu oikeaksi. Jos edelleen tekee astigmaattisuutta niin ainakin pitkä polttoväli selittää osan, eikö se tarkoita että f1200mm ---> f2400mm virhe tuplaantuu eli pitkä polttoväli on aina vaativampi.
Vielä tuli mieleen onko paha idea laittaa steariinia peili takapinnalle pienentämään kitkakerrointa? Toki olisi paha jos sitä joutuu optiselle pinnalle, ehkä turhaa riskinottoa. Niin se apupeili, jos se kuitenkin on syyllinen, ei niin isoa pintaa helpolla saa suoraksi.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 01.11.2024, 19:07:13Jos tähän on yhtään uskominen, millä olen peilin lämpökäyttäytymistä tutkinut https://www.cruxis.com/scope/mirrorcooling.htm niin jäähtymisyl...
Tuolla softalla jäähdyttelin 50 mm paksua peiliä 10°C-0°C.Kahden tunnin jälkeen lämpötilaero pinnan ja keskiosan välillä oli n.1°C. Neljän tunnin jälkeen puoli astetta.
Lopullisen lämpötilansa peili saavutti 15 tunnissa. Niin pitkää tasalämpöistä jaksoa Suomen säässä ei liene. Lasilaadun merkittys jäähtymisnopeuteen oli pieni mutta isompi lasin lämpölaajenemiseen.
Lämpö siirtyy kolmella tavalla; johtumalla, konvektiolla ja säteilemällä. Peilin sisällä pääosin johtumalla, peilin pinnalta konvektiolla ja säteilemällä. Puhaltimilla saadaan aikaan ilmavirtaus, konvektio. Säteilyn osuus on hankalampi arvioida. Jos peili "näkee" kylmän taivaan niin lämpövaikutus voi olla -60°C ja pilvisellä kelillä nollan kieppeissä.

Kaizu
Kai Forssen

Ari Haavisto

Pitää huomata, että oletusarvona tuossa softassa konvektio on nolla, eli ei puhaltimia eikä muutakaan ilmavirtaa. Jos konvektio on nolla tai hyvin pieni, silloin päädytään helposti Kaizun kuvaamaan tilanteeseen tai pahempaan. Mutta heti kun lisätään vähänkin konvektiota, vaikkapa vain softan ehdottaman alueen alarajoilta, jäähtyminen tehostuu huomattavasti ja melko maltillisilla arvoilla päästään alle puolen asteen lämpötilaeroon peilissä. Tehokkaammilla puhaltimilla sitten seurataan mukavasti jo laskevaa ulkolämpötilaa ja kun laitetaan puhaltimia kahta puolta peiliä, aste tunnissa laskeva ulkolämpötila taklataan siedettävällä peilin lämpötilagradientilla.

Mutta pointti oikeastaan on se, että jos kyseessä olisi peilin sisäinen lämpötilagradientti, ja kun olen kuvannut ja testannut eri määrillä jäähdytysaikaa, eri jäähdytystarveolosuhteissa ja eri määrällä jäähdytysaggressiivisuutta, tuon ylikorjauksen olisi pitänyt olla erilainen eri kerroilla, pitäisi olla havaittavaa muutosta eri kertojen välillä Se ei ehkä kuvista aina välity, mutta kuviot venkuilevat ja kaikenlaista kiehuntaa on, mutta tuo pahuksen ylikorjausrinkula on aina suunnilleen samanlainen samalla fokusetäisyydellä. Ja täysin epäammattimaisen arvioni mukaan vastaisi voimakkuudeltaan melko suurta gradienttia. Tämä tarkoittaisi, että peilin jäähtyminen päättyisi aina kesken ja jäisi polkemaan paikalleen vakiogradientiin. Tavallaan siinä on järkeä, että konvektio ei vain riitä, ja jäädään jäähtymisen viimeiselle loivalle osuudelle jumiin, mutta jäähtymiskäyrän pitäisi olla silloin hiukan hassun muotoinen. Sehän taas selviää lämpötilamittauksella, sillä gradientin olemassaolo paljastuu peilin pinnan ja ambientin lämpötilaerosta. Löysin termoparimittarini, siinä on kaksi termoparia, pitänee ensin kalibroida. Onko ideoita millä teipillä kiinnittää peiliin ja pitääkö,laittaa lämpötahnaa tms. Väliin?
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Peilin pinnan tarkkuus on arkijärjen tuolla puolen. Jos moottorin männäntappi on sadasosamillin tarkka mikä asennuksessa on tosi jämpti mitta, niin seuraavaksi siirrytään tuhannesosamilleihin mutta ollaanko vielä perillä? Ei olla. Joten pakko siirtyä miljoonasosamilleihin. Jos otetaan 500nm aallonpituus, niin se on 0,5x tuhannesosamilliä eli 500x miljoonasosamilliä. Riittääkö tämä? Ei riitä, nyt pitäisi vielä päästä 1/10 aallonpituuteen eli vasta 50x miljoonasosamilliä on tavoite.

Tässä kokoluokassa ei ole ihme että pienet väännöt peilissä muuttaa interferenssirenkaita. Ja apupeili on kanssa vaikea hioa mittoihinsa vaikkei ole niin tarkka.

Ari Haavisto

Ei mitään uutta, ei ole päässyt testaamaan. Mutta valmistelin seuraavaan, toivottavasti läpimurron tuottavaan testiin lämpötilamittauksen. Löysin joskus hankkimani kaksikanavaisen k-termoparimittarini. Itse mittari toimi hyvin, mutta molemmat k-anturit olivat johdoistaan vikaantuneita ja näyttivät mitä sattui. Tilasin sitten neljä uutta k-anturia ja testasin vedellä näyttämät; kolme näytti 0,1 asteen tarkkuudella samaa ja neljäs näytti 0,6-1,3 astetta liikaa. Kiinnitin nuo kolme samaa näyttänyttä niin, että yksi mittaa peilin reunan lämpötilaa, yksi peilin taustan keskiosan lämpötilaa ja yksi läpi kulkevan ilman lämpötilaa. Itse anturipää on pieni pallura. Ilman lämpötilaa mittaavan jätin paljaaksi reunan lämpötilaa mittaavan anturin lähelle ilmaan. Nuo kaksi muuta kiinnitin pienellä teipinpalalla peilin pintaa vasten ja laitoin sen päälle pienen palan eristettä ja vielä toisen teipinpalan päälle. Tuolloin anturi mittaisi paremmin peilin lämpötilaa, eikä sekoa jäähdytysilmasta.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Kuvassa näkyy talttapääpultit, estääkö ne keinutankoja tai yhdystankoja vaeltamasta vinoon kulmaan?