Järeät Astro-Physics jalustat (900, 1100, 1200, 1600 jne.)

Aloittaja Timpe, 05.09.2016, 21:47:00

« edellinen - seuraava »

Timpe

No niin, paketti pääsi perille kahdessa työpäivässä, kun selvisi tuosta lentokentän maahantulojumituksesta.
Uskomatonta touhua tuolla rajalla :shocked:
October 18, 2016 , 9:34 am  Processed Through Facility  HELSINKI, FINLAND
November 14, 2016 , 1:59 pm Processed Through Facility ISC NEW YORK NY (USPS)
- Timo Inkinen

Timpe

Pikkupäivityksiä ja vähittäistä edistymistä:
29.11.2016 AP:lla odoteltiin vielä korjaushenkilön tuloa töihin lomaltaan (kysyin asiaa, kun tietoa ei tullut).
1.12.2016 Suomen posti sai käsiteltyä korvaushakemukseni (kysyin erikseen missä asia viipyy, asia nitkahti liikkeelle). Lopputuloksena lupaus "Maksamme teille lähetyksen kuljetusmaksun 72 €.". Rahaa ei ole vielä näkynyt tilillä saakka, mutta vahingonkorvauspäätös on nyt valmis ja palautus luvattuna...  :smiley:
5.12.2016 AP:lta tietoa: "Your motor/gearbox is fixed.  Repair charges are $306.00."
6.12.2016 Sovittu maksu VISA:lla ja FedEx palautuskuljettajaksi, paluukustannus $65 (totaalikulut AP:lla korjauksesta 359,52€).
...myöhemmin...Tulli laskee omansa tuon päälle, kun paketti saapuu takaisin Suomeen (odottelen nyt FedEx-seurantakoodia).
- Timo Inkinen

mistral

Hyvä ettei korjaus ollut tuon kalliimpi, kyse on kuitenkin niin erikoisesta laitteesta ettei ennalta tiedä mitä laskuttavat.

Timpe

Joo, niinpä. Tekivät tuolle yksilökorjauksen tähän tapaan: "Replaced two spur gears. Custom fit and adjusted for best performance."
Varsin kohtuullista, sanoisin  :azn:
- Timo Inkinen

Lithos

Sitten jännäämään ensin paluuposti ja sitten se poistuiko ongelma :P

Veikkaisin tosin että jälkimmäinen ei AP:n kaltaisessa paikassa ole vaivana.
Mika Suoperä
Visuaalipuoli: Orion skyquest XT-8 dobson
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, modattu 60D
Jalustat: Celestron AVX, Skywatcher AZ-EQ5


Timpe

Deklinaatiomoottori on nyt takaisin paikallaan jalustassa (Suomen tullissakin oli viivettä perjantaista viikon päähän torstaille, ennen kuin paketti pääsi läpi jakeluun saakka).
Mutta kaikki hyvin, kun kelitkin olivat tässä välissä melkoisen kehnoja, eikä oikeaa vahinkoa syntynyt noin 2 kk huollossa käymisestä.  :smiley:
Käyttötestejä tulee myöhemmin kun ne säät sallivat... Odottelen vielä FedExin laskua tullin kuluista.
- Timo Inkinen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 06.12.2016, 22:01:40
6.12.2016 Sovittu maksu VISA:lla ja FedEx palautuskuljettajaksi, paluukustannus $65 (totaalikulut AP:lla korjauksesta 359,52€).
...myöhemmin...Tulli laskee omansa tuon päälle, kun paketti saapuu takaisin Suomeen (odottelen nyt FedEx-seurantakoodia).

Tänään tuli vielä FedExiltä tullauksesta lasku eli 119,73€ (veroineen) edellisen päälle. Yhteensä siis 479,25€ eli hitusen enemmän kuin mitä tingin jalustan hinnasta sen oston yhteydessä.
Selkeää on ollut sen verran, että sain jalustan takaisin parkkiin ja suunnilleen tähtien mukaan kohdistettuakin. Ja siirrettyä takaisin talviaikaan...
- Timo Inkinen

PetriKe

Yksi etu tulee mieleen esim. Baader Planetariumilta Saksasta ostamisesta, että kun aikoinaan piti lähettää SBIG:n CCD-kamera huoltoon, niin lähettivät minulle postissa UPS:n valmiiksi maksetun lähetystarran, jolla kamera lähti ilmaiseksi Saksaan. Sieltä hoitivat sen huoltoon USA:han, ja itse ei tarvinnut tullauksista/rahdeista huolehtia.

Toivottavasti moottori on nyt tikissä, ja selkeitä öitä odotettavissa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Timpe

Kiitos, olen tukenut Baaderin toimintaakin tilaamalla sieltä mm. GTOCP3:een "uusimman tarvittavan" eli V1-version chipin ja ne matalat tuntiakselin lukitusruuvit, jotta DEC-kaapeli ei ota kiinni jalustan lukituksiin pyöriessään. Kyllähän tuon pitäisi nyt olla jo tikissä kunnossa selkeitä öitä odottamassa, on ollut vain normaalia säätämistä uusien/käytettyjen laitteiden kanssa   :wink:
- Timo Inkinen

Timpe

Eilisilta oli ensimmäinen sellainen ilta, että pääsin tsekkaamaan asioita huollon jälkeen. Ollaan parempaan suuntaan menossa ja DEC akselin sai haltuun melko helpolla.
Nyt sitten ihmeteltiin RA-akselia ja PHD2:n säätöjä eilinen ilta. Ei tullut kuntoon, vaan tuli hitusen soikeita tähtiä -20°C pakkasessa. Sitten tulivat yläpilvet ja pääsin pakkasesta pois...

Tänään uusi yritys ja parin tunnin ihmettelyn ja vaakasuunnassa yhtä soikeiden tähtien jälkeen syylliseksi paljastui hitusen kireä RA-moottorin sovitus eli kiusaavat ne pakkasetkin AP:n kaltaisia laatujalustoja ihan samaan tapaan kuin kiinalaislaitteitakin eli oikeita perussäätöjä tarvitaan. Seurantakäyrään tuli siis koko ajan tällaisia piikkejä:



Tein RA puolelle pikaisen "gear mesh" säädön, jotta pääsin jatkamaan kuvausta 99% pyöreiden tähtien kanssa.
Seuranta piikittää vieläkin, mutta menköön nyt tämän illan, jos lopputulos pysyy kunnossa. (Eilisillan kuvat ovatkin sitten jo sekundaa tämän jäljen kanssa.)



Säädän tuon "RA gear mesh:n" vielä uusiksi loppuyöstä. Sangen kova laji tämä tähtivalokuvaus...  :huh:
- Timo Inkinen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 05.01.2017, 21:21:04
Seuranta piikittää vieläkin, mutta menköön nyt tämän illan, jos lopputulos pysyy kunnossa.

Tämä tuntuu olevan hankala virhe metsästettäväksi... :undecided:
Nyt PHD2:n säädöt ovat kohdallaan siten kuin tarvitaankin, mutta kun vielä tuolla on sellainen pikkuvika, josta pitää kysellä.
Tästä näkee tyypillisen tilanteen, jossa seurantaan tulee RA-puolelle noita piikkejä, joista kerroin jo aiemmin.




Sitten jonkin ajan päästä nuo tasoittuvat itsekseen ja alkaa taas tasainen vaihe seurantakäyrässä...




Tässä on kolmoskuva zoomattuna tuollaiseen RA-piikkiin, josta näkee ettei tuohon tule mitään korjauspulssia tai muuta sellaista PHD2:sta. Tuo pitkä punainen piikki on DEC backlash kompensaatio, jonka kanssa joudun ilmeisesti elämään. Ei ole ongelma antaa jalustalle ylimääräistä 1200..1300ms pulssia DEC-suunnanvaihdon yhteydessä, jos sitä ei saa säätämällä millään pois. (Gemini G41 Obs+:ssa tuota varten oli jousikuormitteinen kartioruuvi, jolla puskettiin matopyörää ratasta vasten. AP1100 GTO:ssakin on "Automatic worm gear mesh" -järjestelmä.)




Tässä kuvassa on sitten tultu seurannala +/- 1" sisään pitkät pätkät, kunnes taas tulee tuollainen piikki +/- 3"...4" suuruusluokassa.




Neloskuva on sitten tilanteesta, jossa jalusta saa RA-puolen "tilapäishepulin" syystä, jota en ole vielä löytänyt. Kaapelien työntöä/vetämistä yms. pakkasvaivaa olen epäillyt, koska tuon mittakaava on noin pieni (tulee keskimäärin 2"...4" piikki, mikä ei näy loppukuvassa juurikaan, kun seassa on noita pitkän jatkuvia tasaisia jaksoja).
Mistä vain saisi koko setin silikonikaapeleita kaikkiin mahdollisiin laitteisiin?




Seurannasta saa keskimäärin 95..100% pyöreitä tähtiä...



... eli neljän sadan (400) näytteen häränsilmä on ihan hyvän näköinen ilman noita äkillisiä piikkejä ulos keskiarvoista.
OAG-seurannassa kannattaa muuten pitää 2x2 binnattua seurantatähteä, koska 1x1 binnattu vatkaa liikaa PHD:2:n valvovan silmän alla ja se aiheuttaa turhia korjauskomentoja jalustalle silloinkin , kun niitä ei tarvita.  :wink: Tämän seuranta rauhoittui selvästi, kun vaihdoin 2x2 binnauksen SX Lodestarin käyttöön. Autoguidausnopeus on muuten 0,5x, jos joku sitä kysyisi. Ei ole vieläkään tullut kokeiltua 0,25x asetusta tuohon, muttei tuo näyttäisi hötkyilevän liikoja korjauksia tuolla 0,5x nopeudellakaan.
Miltä tuo ongelma näyttää?
- Timo Inkinen

Timpe

Ja vielä tällainen kuva myöhemmin illalta...



Tuosta näyttää ihan siltä kuin DEC-backlash korjaus aiheuttaisi RA-käyrään tuon vastakkaisen piikin eli mistä tuo nyt sitten tulisi???  :shocked:
Tänään lämmityspannatkin ovat kylminä eli niiden pulssiohjaus ei ole sotkemassa sähköjä. Mutta olisiko kyse virransyötön puutteista?
- Timo Inkinen

einari

Minkälainen dec-backlashkorjaus sulla olikaan ?
Tänään oli mulla jotenkin kummallista guidausta ja kun otin dec-backlashkorjauksen kokonaan pois niin tilanne parani.
Oli vähän samantyyppistä oiretta.
Ja mitäs jos tipuat dec-agressiivisuutta ja ehkäpä vielä guidaus vain joko pohjoinen tai etelä ?
(Vaikka uskonkin että olet ehkä jo kaikkia kokeillut...).
___
Tapio

wm-x

Näyttää siltä että dec backslash korjaus on ainakin liian iso koska aiheuttaa muutoksen käyrässä. Uskallan väittää ettei napasuuntaus ole kohdallaan. Näkeekö phd jalustan puolen oikein?

Miltä guidaamaton käyrä näyttää?

Laitappas phd lokia jakoon.