Planeettakuvaus

Aloittaja J Piira, 22.03.2013, 11:46:24

« edellinen - seuraava »

J Piira

Olen kuvaillut muutaman kerran Jupiteria EOS 60D:n kuvatasolle 640x480 videona(Newton 25 cm, f n. 130). Niistä pinoamissa kuvissa ei vöiden rakenteesta tai edes suuresta punaisesta pilkusta näy aavistustakaan.
Kameran pikselikoko laskelmieni mukaan on n.6,5  m, joten sen pitäisi riittää. Pitääkö vaihtaa siis a) kameraa  b) putkea c) kuvaajaa, jotta saisi noita yksityiskohtia näkyviin .  Nuo tälläkin foorumilla kokeneempien ottamat kuvat ovat todella hienoja.

[/font]
- Jukka -

einari

Kokeilin kanssa eilen ensimmäistä kertaa tyttäreni 550D:llä samaista kroppivideo-kuvausta.
Ja tulos muistutti aika paljon mitä sinä sait aikaan.
Kyllä sillä ehkä hieman parempaankin pystyy kunhan hieman harjoittelee ja säätää ja kyttää kärsivällisesti niitä harvinaisia hyviä kelejä jolloin yksityiskohtia saa enemmänkin esiin.

Ehkä tulosta voisi hieman parantaa jos saisit yhtälöön kukaan barlowin jolloin polttoväli ja kohteen koko olisi isompi. Tosin valotusaikaa joutuu kasvattamaan.
Käytithän muuten varmasti sitä kroppiversiota kun otit videota ?
Ja kuinka pitkä video ? Videon pituus saa olla jotain 2-3 minuuttia jotta on paljon ruutuja valittavaksi pinottaessa. Millä pinosit ?
Itse käytin PIPP-nimistä softaa ensin, videon muuntamiseen ja kroppaamiseen (ja parhaiden ruutujen valintaa) ja pinoamisen tein Autostakkertilla.

Punainen pilkku ei muuten ehkä vaan sattunut kuvatessa olemaan tällä puolella.
___
Tapio

J Piira

Kokeilin eri herkkyyksillä ja ajoilla, 2xBarlowilla ja ilman 2-4 min videoista. EOSin ZoomBrowster EX:llä avi-muotoon ja pinous Registax 6:lla.
Jupiterin pilkun piti olla aika keskellä(http://www.twcac.org/Whatsup/whatsup.htm)
- Jukka -

monni

Mulla on 1200/200 dobson ja samainen 60D kuvautasolla. Mun Jupiterkuvat on 1:1 samaa tasoa kun esimerkkisi. Ei niistä pääse vöiden lisäksi yksityiskohtia katselemaan. Olen koittanut 1080p, 1080p + 2x barlow, 640crop, 640crop + 2x barlow.

Varsinkin croppi + barlow omalla lelu-goto-seurannalla on aika hypähtelyä. Uskon että saan vähän yksityiskohtia esiin kun tulee lähes täydellinen keli, kollimointi on varmasti kohdallaan ja saan focuksen millilleen oikein. Mutta kyllä järkkäkamera ja dobson heiluvalla seurannalla on semmonen omalla kohdallani, että ei noista enää aivan valtavasti petrata. Hyvää treeniä silti sekä itse kuvaussetuppi, kuvaustapahtuma että jälkikäsittely.

Softista PIPP + AS!2 itselläkin käytössä. Näillä pääsee parin illan treenin jälkeen aika mielyttäviin lopputuloksiin. Registax:in kanssa en tunnu pääsevän sujuksi okein millään.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

kurppa

Lainaus käyttäjältä: monni - 23.03.2013, 13:01:32
Mulla on 1200/200 dobson ja samainen 60D kuvautasolla. Mun Jupiterkuvat on 1:1 samaa tasoa kun esimerkkisi. Ei niistä pääse vöiden lisäksi yksityiskohtia katselemaan. Olen koittanut 1080p, 1080p + 2x barlow, 640crop, 640crop + 2x barlow.

Varsinkin croppi + barlow omalla lelu-goto-seurannalla on aika hypähtelyä. Uskon että saan vähän yksityiskohtia esiin kun tulee lähes täydellinen keli, kollimointi on varmasti kohdallaan ja saan focuksen millilleen oikein. Mutta kyllä järkkäkamera ja dobson heiluvalla seurannalla on semmonen omalla kohdallani, että ei noista enää aivan valtavasti petrata. Hyvää treeniä silti sekä itse kuvaussetuppi, kuvaustapahtuma että jälkikäsittely.

Softista PIPP + AS!2 itselläkin käytössä. Näillä pääsee parin illan treenin jälkeen aika mielyttäviin lopputuloksiin. Registax:in kanssa en tunnu pääsevän sujuksi okein millään.
Mut mahtaako noilla softilla ees noista mun ottamista räpelyksistä saaha mitään ja ovatko ilmaisjakelua vaan maksullsia?
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

monni

Lainaus käyttäjältä: kurppa - 04.04.2013, 00:13:43
Mut mahtaako noilla softilla ees noista mun ottamista räpelyksistä saaha mitään ja ovatko ilmaisjakelua vaan maksullsia?

PIPP ja AS!2 ovat ilmaisia. Kannattaahan niitä koittaa, mutta jos tähän asti kuvat on mitä olet esitellyt niin ei niistä saa kyllä kovin paljon parempia kukaan millään noituudella. Mun mielestä sun tarttis eka ottaa se kamera suvereenisti haltuun niin, että saat kuvattua yksittäisiä kuvia ilman että kaikki palaa puhki. Tarkoittaa sitä että namiskoita pitää uskaltaa painella, ISO arvoja säätää, aukkoa ja shutteria veivata ja muutenkin saada se niin hyvin haltuun ettei tarvi pelätä kameran "sekoamista" säätöjä tehdessä.

En itse ole ennen tän harrastuksen aloitusta koskaan esimerkiksi jaksanut opetella videokuvauksen hienouksia omalla digijärkällä. Ei ole ollut mitään tarvetta, vaikka valokuvia on vuosien varrella yli satatuhatta tullut räpsittyä. Ihan ensimmäiseksi kun Jupiteriin tötteröt tuuttasin, niin tajusin että ei tästä tule hevon helve**iä ellen osaa videomoodissa valotuksia säätää just eikä melkeen. Kameran manuskaa käteen vaan ja päätä seinään. Kyllä se pää kipeäksi tulee, mutta seinäänkin saa kolon kun tarpeeksi kolistelee.

Softista PIPP ja AS!2 on sellasia että ne saa päivän harjoittelemalla hyvin haltuun. Mutta lähtödatan pitää olla edes jollain tasolla järkevää. Ei ne mitään taikuutta ne softatkaan osaa, hiukan huispausta korkeintaan.

J Piira

Olisi mukava nähdä jokin digijärkkärillä  otettu onnistunut Jupiterkuva ja tietoja miten kuva on otettu, jotta tietäisi mitä voi tavoitella. Omiin kuviin en ole saanut näkyviin punaista pilkkua enkä kuitten varjoja.
Kokeilin muita kohteita  M3   12 kuvaa  13s/kuva 800 ISO      M51 28 kuvaa 30s/kuva 800 ISO pinottu DSS:llä(flätit ja darkit epäonnistuivat ei mukana)
- Jukka -

monni

J Piira: nuohan on hienoja!

prototype

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 05.04.2013, 09:19:48
Olisi mukava nähdä jokin digijärkkärillä  otettu onnistunut Jupiterkuva ja tietoja miten kuva on otettu, jotta tietäisi mitä voi tavoitella. Omiin kuviin en ole saanut näkyviin punaista pilkkua enkä kuitten varjoja.
Kokeilin muita kohteita  M3   12 kuvaa  13s/kuva 800 ISO      M51 28 kuvaa 30s/kuva 800 ISO pinottu DSS:llä(flätit ja darkit epäonnistuivat ei mukana)

Tuossa on parivuotta sitten kuvaamani jupiter Canon 1000D:n ja EOS movrecin avulla kuvattuna. http://infinity.kuvat.fi/kuvat/Kuu+ja+planeetat/jupiter+2.10.11.jpg
Eli jos jotenkin oikein muistan, niin putkena oli varmasti Skyliner 200:nen. Kamera oli Baader hyperion (8mm) okulaarissa kiinni T2-sovitteella ja tuolla EOS movrec ohjelmalla nauhoitin kameran livekuvasta videota. Tuo okulaarisuurennos oli sikäli turha, että riittävän järeällä barlowlla saa vastaavankokoisen kuvan. Toisaalta ehkä okulaarin aiheuttama valohäviö auttaa saamaan helpommin pinnan kuvioita näkyviin, en tiedä. Eli kyllä järkkärilläkin jupiterista kuvan saa, mutta ainakin itse olen ollut paljon tyytyväisempi modattuun web-kameraan planeetoja kuvatessani.