Aloittelijan kysymyksiä

Aloittaja ArtoNykanen, 28.08.2024, 08:24:52

« edellinen - seuraava »

ArtoNykanen

Moi,

tässä on tullut nyt kesän ja kevään aikana tehtyä hankintoja ja steppailtua seuraavalle portaalle harrastuksessa.

Aikaisemmin on tullut käytettyä seurannan osalta näitä "tähtikieputtimia" kolmijalan päällä, ja tehtyä napasuuntauksia. Nyt on sitten hankittuna jo seuranta&goto-jalustaa (EQ-jalusta). Mutta siis... mitä softaa tarviin läppärille? Kuvauskone on hankittuna, sellainen mini-pc riittävillä spekseillä. Tähän siis liitän jalustan, asennan jalustan ohjaussoftat. Liitän guidauskameran ja kuvauskameran. Kuvuakseen sharpcap (?) ja guidaukseen phd2? AsiAir-polulle en vielä voi lähteä, koska kamerat on muuta merkkiä. Ehtisikö/voisiko joku tässä heittää vähän vinkkejä vasta-alkajalle tällä puolella?

Arto N

Harmaa Vaeltaja

Jos Asiair ei ole mahdollinen, niin ehkä tämä olisi sopiva reitti:

https://stellarmate.com/products/stellarmate-os/for-mini-pc/stellarmatex-os-detail.html

Itselläni on NUC-PC:ssä tolpassa tuo Stellarmate. Siinä on kaikki mitä tarvitset ja ohjaus toimii etänä joko toiselta PC:ltä tai padiltä. Itselläni ohjaus MacBook prolla, ja toinen PC pöytäkoneella. Mackiä tulee enimmäkseen käytettyä.

einari

En tiedä onko SharpCap paras mahdollinen syvän taivaan kuvaukseen.
Onhan siinä nykyään kaikenlaista kivaa, jopa sekvensseri nykyään, mutta jotenkin miellän sen enemmän planeetta/aurinkokuvaukseen sopivaksi.

Itse olen jo muutaman vuoden käytellyt NINAaa. On ilmainen ja erittäinen monipuolinen.
Siinä on yksinkertainen sekvensseri joka riittää mainiosti kevyeen käyttöön ja sitten Advanced jolla voi tehdä oikeastaaan kaikki tarpeelliset automaatiojutut, jopa observatoriokäyttöön.
Ja PHD2 sitten autoguidaukseen.
___
Tapio

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: einari - 28.08.2024, 09:37:58Itse olen jo muutaman vuoden käytellyt NINAaa. On ilmainen ja erittäinen monipuolinen.
Siinä on yksinkertainen sekvensseri joka riittää mainiosti kevyeen käyttöön ja sitten Advanced jolla voi tehdä oikeastaaan kaikki tarpeelliset automaatiojutut, jopa observatoriokäyttöön.
Ja PHD2 sitten autoguidaukseen.

NINA on varmaan se ultimaalisin väline, mutta itse koin sen vähän liiankin ultimaaliseksi kaikkine vaihtoehtoineen. En tarvitse niistä kuin osan, joten tuo Stellarmate osoittautui helpommaksi. Erityisesti se jotenkin osaa hallita USB-liitäntöjä paremmin kuin NINA ja näinollen löytää kaikki laitteet luotettavammin. Toki NINA:kin ne aikanaan löytää kun jaksaa välpätä, mutta ei auta mennä muuttamaan mitään kun sen saa toimimaan tai saat taas aloittaa sen kokeilurumban että kävisiköhän tämä portti tälle laitteelle, löytyyköhän... ei kiitos.