Ihmiskunnan mahdollisuus torjua avaruudesta uhkaava törmäys?

Aloittaja Kauko Putki, 04.08.2010, 14:02:40

« edellinen - seuraava »

mistral

Hesarissa oli juttu uudesta asteroidiuhasta:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011030796.html

Joku keskustelija heitti ajatuksen sen tuhovoimasta, että olisi Hiroshiman pommin luokkaa. Epäilen kyllä ettei se riitä alkuunkaan.
Toinen mikä kiinnitti huomiota oli toimittaja Timo Paukun lause Webbistä: Lisäksi se kuvaa asteroidia infrapunan aallonpituudella. Se on tarkempaa.
Periaatteessa pitempiaaltoinen infrapuna on epätarkempaa vai miten se menee? Ehkä Paukku tarkoitti että tarkkuus tulee infrapunan kyvystä nähdä asteroidin varjopuolta?

einari

Olen nähnyt jotain simulaatioita tuosta ja kyllä sen tuhovoima näytti olevan 'kaupunkiluokkaa' joten suuruusluokka on oikea.

JWSTn etu on että se ylipäätään nähdään, koska tällä hetkellä kappale on kaukana ja erittäin himmeä.
___
Tapio

T. Öhman

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.02.2025, 12:15:18Olen nähnyt jotain simulaatioita tuosta ja kyllä sen tuhovoima näytti olevan 'kaupunkiluokkaa' joten suuruusluokka on oikea.

Riippuu vähän siitä, mitä "suuruusluokalla" tarkoitetaan. Hiroshiman energia oli pyöreästi 15 kt (arviot vaihtelee, mutta mennään nyt tällä, koska ei sillä tässä yhteydessä väliä ole), ja jos oletetaan YR4:n kooksi vaikkapa 60 m, niin sen energia olisi pyöreästi 12 Mt. Eli on tuossa nyt kuitenkin kolmen suuruusluokan ero.

Teemu 

mistral

2024 YR4 voidaan yrittää verrata Tunguskan meteoriittiin. Sen arvioitu energia oli 3-5 megatonnia, nopeus n.20km/s.
Hiroshiman energia oli 13 kilotonnia, siis 230 kertaa pienempi.
YR4:n nopeus olisi 13km/s. Newtonin mukaan energia kasvaa nopeuden toiseen potenssiin niin 13^2/20^2= 0,42 Siis YR4:n energia olisi 0,42x3 megatonnia = 1,26 megatonnia.
Tässä oletetaan että Tunguskan ja YR4:n massa on sama. Näillä arvoilla YR4:n energia olisi 97x Hiroshima. Kun YR4 tulee lähelle, selviää todellinen läpimitta verrattuna Tunguskan meteoriittiin tosin kukaan ei tiedä mikä sen läpimitta ja massa oli tarkalleen.

einari

Okei, suuruusluokka oli ehkä väärä termi, mutta kaupunkiluokka lienee oikeampi.

Wikipedian mukaan törmäysenergia on 7.7Mt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2024_YR4
___
Tapio

mistral

Hyvä kun löysit valmiin arvon, itse kahlasin Tunguskan kautta ja päädyin paljon pienempään energiaan. Joka tapauksessa se HS:n keskustelija oli väärässä, luuli "kuorma-autoa mopoautoksi".

einari

Onhan tuossa vielä paljon kysymysmerkkejä kun esim kokokaan ei ole selvillä.
___
Tapio

T. Öhman

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.02.2025, 22:55:01Onhan tuossa vielä paljon kysymysmerkkejä kun esim kokokaan ei ole selvillä.

Juuri näin. Sillä en itse ole jaksanut paljon tästä olla (ki)innostunut. Aika turhaa pyöritellä erilaisia laskuharjoituksia, kun faktat puuttuvat. Ja Tunguskan kautta laskeskelu tuo vielä aimo annoksen epävarmuutta lisää, kun siitäkään ei tiedetä juuri mitään muuta kuin että kovin höttöistä tavaraa oli kun ilmassa posahti.

Mulla laskussa oli oletuksena normikiviasteroidi ja norminopeus eli 17 km/s. Jos se on tuo 13 km/s niin sitten tietysti energia putoaa, koska se on toiseen potenssiin. Kivahan noita on laskeskella lämpimikseen, mutta eipä ne järin relevantteja tässä vaiheessa ole kun kaikki on arvailua. Ja ohihan se menee joka tapauksessa (koputan puupäätä).

Teemu

mistral

Se 13km/s taisi olla ennen gravitaatiokaivoa, täällä kaivossa se nousi jonnekin 17km/s mikä on oikea arvo.