Stargate 600S REBEL synscan goto

Aloittaja Ari Haavisto, 22.12.2018, 21:25:56

« edellinen - seuraava »

Ari Haavisto

Hieman ohueen lankaan takertumista tuo lämpötilaerojuttu kyllä on, mutta sallitaan se tässä vaiheessa kun en ole valmis ajattelemaan sitä toista vaihtoehtoa vielä :cheesy:

Tajusin juuri, että minulle sattui ajatusvirhe tuossa peilinpyörityksessä ja pyöräytin peiliä aivan liian vähän. Joku ajatuslukko astigmatismista sai minut tavoittelemaan 45 astetta, joka sitten jäi 32 asteeseen, kun olisi pitänyt pyöräyttää 90 astetta jotta erottuu kunnolla...No, jos ja kun apupeilin testaamisen jälkeen palataan pääpeilin kimppuun, niin sitten piitkä alkujäähdytys, kuva, pyöräytys 90 astetta ja kuva, piitkä jälkijäähdytys ja kuva. Ja apertuurimaskit lisäksi. Ehkä joku kokeellinen lisäpuhallin vielä jos johonkin enää mahtuu.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

einari

Pitää laittaa Iso Peltier jäähdytyslevy peilin taakse niin on tasainen jäähdytys  :tongue:.
___
Tapio

Ransu

Kokeile Ari saada noihin testikuviin useampia difraktiorenkaita näkyviin, eli enemmän poikkeamaa fokuspisteestä testikuvissa. Täydellisessä peilissähän difraktiorenkaiden pitäisi näkyä mahdollisimman samanlaisina fokuksen sisä ja ulkopuolella. Mitä Ronchi testi näyttää tähdestä, ovatko viivat suorat?
Yksi mahdollisuus on askarrella itse tarkempi mittalaitteisto ja tehdä pelkälle peilille Foucaultin testi, jos teet maskin noilla testiraportin mitoilla ja vertaat omia tuloksia raportin tuloksiin niin näet pitääkö raportti paikkansa. Apupeili voi aiheuttaa myös ongelmaa, kannattaa ehdä aloittaa siitä
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 19.10.2024, 11:42:43Kokeile Ari saada noihin testikuviin useampia difraktiorenkaita näkyviin, eli enemmän poikkeamaa fokuspisteestä testikuvissa. Täydellisessä peilissähän difraktiorenkaiden pitäisi näkyä mahdollisimman samanlaisina fokuksen sisä ja ulkopuolella. Mitä Ronchi testi näyttää tähdestä, ovatko viivat suorat?

Tälle putkelle se "standardinmukainen" 10 aallon defokus, kun 685nm ir pass oli käytössä, on n. 0,85mm, eli juuri sillä alueella ollaan. Syy miksi niitä renkaita ei näy, on se että jopa keinotähdellä,kuvissa on aina niin hirveä turbulenssi, että se pinottaessa blurraa kaiken. Eli mitä noissa kuvissa näimme, on jonkinlainen keskiarvo siitä, miten turbulenssi diffraktiorenkaita raatelee. F4:lla ronchiokulaari on lukemani mukaan niin epäherkkä testi, että näkyvillä pitäisi olla vain pari viivaa. Ja tällä turbulenssilla se on kuin humalainen seepra heittämässä kuperkeikkoja suojatiellä... Ei saa mitään tolkkua.

Mutta videoilta löytyy kyllä yksittäisruutuja, joissa diffraktiorenkaat näkyy. Valkkasin käsin joukon yksittäisruutuja Denebistä n. 0,8...0,9 mm defokuksella. Nämä ei enään niin kamalilta sitten näytäkään. Mutta sisäfokuksessa kuvio tykkää venyä vaakasuunnassa ja tuo kirkkaampi sisärengas ajoittain hakee suorakulmaista muotoa. Tuon muodon nurkat täsmäisivät aika hyvin peilin etupintaa huuhtelevien neljän jäähdytyspuhaltimen sijainteihin ja ne olivat kuvattaessakin päällä. Ulkofokuksessa sitten näkyy ajoittain tuota pisaramaisuutta, jonka kärki osoittaa ylöspäin vaihteleviin suuntiin. Fyysisesti se vastasi putkessa alas-suuntaa. Reunatuki kaapelikeinu olisi tuola suunnalla, mutta putki sojotti 72 asteen korkeuteen eikä peili juurikaan nojannut reunatukeen. Ja se, että tuo tulee ja menee kuvasta toiseen ja kiertyilee ja katoaa, niin voisiko tuokin olla puhallinilman tulosta? Tällä kertaa takapuhaltimien ilma kiertää peilin takaa?




Mutta oli minulla sellainenkin video, jossa ajan fokusta fokuspisteen yli, ja siitä poimituilla parhailla yksittäisruuduilla lienee enemmän todistusarvoa kun ollaan hyvin lähellä fokusta nyt ja kaikki häröt näkyvät korostetusti. Ylärivi taas fokuksen sisäpuoli ja alarivi ulkopuoli.Tuo kuvioita soikeuttava astigmatismi näkyy lähinnä fokusta tosi hyvin. Sitten se aiempi pisaramaisuus näkyy hyvin ja lähellä fokusta saa tuollaista kolmiomaista muotoa. Tämä ja astigmatismi lienee samaa asiaa ja samaa alkuperää. Ja katsokaapa kuinka se kiertyy eri kuvien välillä, vaikka tässä peiliä ei ole pyöräytetty mihinkään! Tuota kiertymäähän ei kai voi aiheuttaa mikään ilmakehän turbulenssi, vaan sen on pakko olla lähtöisin putken sisäisistä turbulensseistä eli jäähdytyspuhaltimista ja keskeneräisestä ja tai epätasaisesta jäähtymisestä? Mikään fyysinen tuenta tai suuntahan ei ruutujen välillä muutu. Tämä selittäisi myös miksi pinotut kuvat näyttävät niin paljon pahemmilta, koska niihin kumuloituu ehkäpä puhallinilmavirran vaikutus.



Nämä lähellä fokusta olevat kuvat herättävät itselläni hypoteesin, että tuolla olisi kolmiomainen ongelma joko apupeilissä tai pääpeilin tuennassa, jota sitkeä jäännöslämpöongelma sitten riepottaa edestakaisin. Tai koko kuviokin on jotain uskomattoman sitkeää lämpöongelmaa, joka selittäisi myös keinotähtitestin hurjan turbulenssin 8 tunnin puhallinjäähdytyksen jälkeenkin. Aika sokkelohan tuollainen 27 pisteinen tuenta on, niin voihan sinne jäädä ilmapusseja. Poraamaan kolmiotuet ilmareikiä täyteen ja hyllystä löytyy paketillinen peltierejä... Mutta katsotaan se apupeili ensin.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Koska yksittäisruuduista tuntui tässä kohtaa saavan eniten irti ja lähellä fokusta astigmatismi ja trefoil näkyy niissä parhaiten, valikoin joukon yksittäisruutuja fokuksen tuntumasta ulkopuolelta fokusta, ennen ja jälkeen pääpeilin pyöräytyksen. Nyt tästä jo aika hyvin näkyy, että ei tuo kuvio sittenkään pyörähdä pääpeilin mukana. Turbulenssin johdosta kyllä yksittäiset kuvat kauempana fokuksesta ovat välillä vaikka poikittain muihin saman sarjan kuviin nähden, jolloin pinoaminen sitten saattoi tehdä vaikka mitä asentoja noihin ihan ensimmäisiin pinottuihin kuviini. Mutta kyllä yksittäisruuduista nyt näyttäisi, että ei se pyöri, mikä olisi erinomainen asia. Samallahan se tarkoittaisi, että tuo astigmatismi ei ole myöskään jäännöslämmön/puhaltimien pääpeiliin tekemää tilapäistä vääristymää, koska sekin pyörisi peilin mukana. Tuo välillä näkyvä etupuhaltimiin sopiva neliömäisyys, joka tulee ja menee, voisi olla enemmänkin itse puhaltimilta lähtevän ilmavirtauksen lävitseen kulkemaan valoon aiheuttamaa vääristymää ja turbulenssia, eli itseaiheutettua putkivirtausta.



Koittakaa kestää soutamistani ja huopaamistani, näistä on todella vaikeaa saada tolkkua ja vaatii analyysia materiaalista monelta kantilta ajan kanssa. Toivottavasti pääsen pian tekemään apupeilitestiä. Tuon kolmiokuvion mittasuhteet sopisivat kyllä kivasti yhteen apupeilin kiinnitystäppien kanssa...
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Jos puhaltimen moottorit kuumenee, niiden jäähtymiseen menee oma aikansa.Varsinkin jos käämit on peltikuoren sisällä.

Ari Haavisto

Vaihdoin putkien apupeilit päikseen ja perjantaina illalla hetken pääsi pilvipeitteen läpi tuikkimaan Altairia. Tuskainen keli, kun pilvet runtelivat näkymää, mutta sen verran selvisi, että apupeilin vaihto totta tosiaan aiheutti muutoksen ja tuloksena oli ... hexagoni????

Tuo aiempi kirkkaampi sisä- tai ulkorinkula, olkoon työnimeltään vaikkapa ylikorjauksen merkki, oli siellä edelleen, mutta nyt se oli selkeästi kuusikulmio...tai siis myös diffraktiorenkaat ovat kuusikulmioita.



Öööö... okei, joko universumi yrittää viestiä meikäläiselle jonkinsortin emojein, tai sitten mahdollisesti apupeilin aiheuttama astigmatismi katosi nyt tuosta päältä pois häiritsemästä ja kuvio sai nyt puhtaan muotonsa esiin. Pienempi apupeili saattaa myös cropata pääpeilin ulkokehää pois ja sekin voi vaikuttaa. Pitää tutkia videoita lisää, että katosiko tosiaan astigmatismi, kuten olin havaitsevinani. Vaatii hiukan sulattelua taas, niin todellakin oudoksi tämä alkaa mennä. En voinut muuta kuin nauraa ääneen, kun näin kuvat.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

einari

Oletko lähettänyt näitä testien tuloksia peilin tekijälle?
___
Tapio

mistral

Jospa joku perustaisi havaintotasanteen Saanan laelle, serpentiinitie ylös jossa olisi tuulensuoja, sähköt, lämmittelykoppi jne. No haaveilla saa mutta kumpa Suomessa saisi ilmakehän jotenkin rauhoittumaan. Mahtaako Saanan korkeus riittää vai tarvitaanko Kebnekaise?
Yllättävää että apupeili vaikuttaa noin paljon, sehän on aika lähellä polttotasoa. Eli jos pääpeili kohdistaa säteen 2,4m matkalta vaikka 1 kaarisekunnin pieleen (keksitty arvo) niin apupeili samalla 1 kaarisekunnin virheellä tekee 0,6m matkalla vain 1/4 virheen. Siis apupeilillä on 4 kertainen virheensieto verrattuna pääpeiliin.Jospa se apupeili kuitenkin on syyllinen tai toivottavasti se koska paljon helpommin korjattavissa.

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: einari - 27.10.2024, 21:06:57Oletko lähettänyt näitä testien tuloksia peilin tekijälle?
En vielä. Näistä ei vielä pysty mielestäni osoittamaan savuavaa asetta, vain sen että jotain savua on. Ainakin uusi testi paremmassa kelissä pienempi apupeili edelleen paikallaan, jotta näen astigmatismin tilanteen. Perjantain kuvista en pysty yksiselitteisesti näkemään onko se siellä edelleen vai ei. Mahdollisesti on edelleen ja saman suuntaisenakin, vain hiukan lievempänä kenties. Ja jos tuo monikulmio on siellä edelleen pidemmän jäähdytyksen jälkeenkin, niin pääpeilin pyöräytys jälleen ja jos kuvio seuraa, niin pitkä jälkijäähdytys mahdollisen puhallin-monikulmio-astigmatismin poissulkemiseksi (eli palaako kuvio ajan kanssa alkuperäiseen asentoon).

Tarvitsen parempaa testikeliä, jotta testattavan tekijän/muutoksen vaikutus erottuisi selvästi muusta kuvan venkuilusta.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Hmmm. Jospa otan seuraavaan testiin tuon koko takalevyn puhaltimineen pois ja annan jäähtyä au naturell? Korkeintaan leyhytän jollain ulkoisella puhaltimella sitten hiukan ilmavirtaa tuonnepäin jos ei tuule sopivasti.



Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timo Kantola

Kun olet noin kova askartelemaan tän peilin kimpussa, niin suunnittelemasi maski kokeilu on hyvin kannattavaa.
Kun teet maskia, niin tee samalla muutamaa eri kokoa, esimerkiksi R 540, R 500 ja R 400.
Hieman vaikuttaa vyöhykevirheeltä tuo rengaskuvio, ja peilin ulkokehältä tulee suurin valomäärä.
Mittaustuloksen: https://astrokuvat.kuvat.fi/kuvat/Planeettakuvaus%2C%20yleist%C3%A4/Stargate%20600S%20REBEL/3.jpg?img=full
 Z10 ja Z9 pomppu leikkaamalla maskilla R 540 (r270) saattaisi helpottaa.
Timo Kantola

Pappis

Kova turbulenssi viittaa mielestäni puhaltimiin. Onko sulla yhtään videota ilman puhaltimia? Kokeiles jäähdyttää peili puhaltimilla, puhaltimet pois ja annat peilin lämpöjen tasaantua ainakin vartin, mieluiten enemmän. Onko yhä turbulenttia mössöä?

Toinen mitä mietin, eihän putken rungossa ole mitään jännityksiä, jotka deformoisivat kehikkoa kohteen korkeuden mukana? Apupeilin vaihto muuttaa kuormituksia ja jännityksiä kehikossa kuitenkin, koska paino ja painopiste muuttuvat. Parasta tutkia pienellä apertuurimaskilla.

Ari Haavisto

Kävin juuri mittailemassa ja pienempi apupeili on pikkuakseliltaan 100mm ja hiukan vajaan 500mm etäisyydellä polttotasolta, jolloin kun putki on F4, se itseasiassa toimi jo apertuurimaskina, rajoittaen apertuurin alle 500mm:iin. Tuo mittauksissa näkyvä (havaittuun ilmiöön nähden mittauksen mukaan olemattoman matala) reunavyöhyke jäi siis jo pois viimeisestä testistä. Mutta on minulla pari pahvimaskia jo tehtynä seuraavaa testiä varten, niin saan rajata lisää.

Osassa aiempia testejä otin puhaltimet pois päältä ennen testejä ja pidin pois testien ajan (tunteja), osassa laitoin välillä takaisin päälle ja osassa oli koko ajan päällä. Samaa turbulenssia.

No, äsken myös pyöräytin pääpeiliä jo valmiiksi 90 astetta. Jos tuo monikulmio päättää näyttäytyä seuraavalla kerrallakin, niin nähdään pyörähtikö se mukana. Jos kyllä, niin silloin sen on oltava pääpeilissä. Puhaltimen ja/tai tuennan aiheuttamana kuvio taas toistuisi alkuperäisessä asennossaan peilin pyöräytyksestä riipumatta. Samalla tarkastin ja liikuttelin peilin tuentoja, kevyesti liikkuivat, mikään ei takellellut tai vängännyt tai pinnannut mihinkään päin. En oikein jaksa enää uskoa kuin joko jäähdytykseen tai itse pääpeiliin ja niskakarvani arvaavat jo vahvasti kummasta on kyse. Seuraavaan testiin ajattelin antaa putken olla ulkona kylmässä vuorokauden ennen testiä, niin varmasti on kaikki lämpö poissa.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Tuli yht`äkkiä eräs ajatus mieleen ja kävin vielä tutkimassa; Tuo pienempi SW400:n apupeili, mikä siellä siis nyt oli kiinni, on tehtaalla liimattu pidikkeeseensä jonkinsortin kaksipuoleisella teipillä. Arvatkaapa minkä muotoinen se teipin pala on? Aivan oikein, hexagoni. Vieläpä sellainen pitkänomainen, mikä projisoituu okulaarista katsoen sännöllisenä hexagonina   :rotfl:

Tuosta se hexagoni siis ilmestyi. Sitä vyöhykevirhettä aka ylikorjausta tuo ei toki aiheuta, eli seuraava testi typistyy jäähdytystestiksi josko pidempi jäähdytys hävittäisi sitä virhettä ja astigmatismin tutkimiseksi, että onko se vielä siellä ja miten päin jos on.

Hyvää on se, että jos isompi putki menisikin lasinkeräykseen, niin SW400 senkun  paranee entisestään, kun korjaan tuon apupeilin kiinnityksen. Nyt pitää vaan miettiä mitä sille teen.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"