Diana Hannikaisesta tulee suuren amerikkalaisen tähtiharrastuslehden päätoimittaja

Pitkään Suomessa tähtitieteilijänä työskennellyt Diana Hannikainen on Sky & Telescope -lehden seuraava päätoimittaja. Hannikainen on roolissaan ensimmäinen nainen lehden 83-vuotisen historian aikana.

Tähtitieteeseen ja -harrastukseen keskittyvä yhdysvaltalainen aikakauslehti Sky & Telescope on nimittänyt Diana Hannikaisen uudeksi päätoimittajakseen. Hannikainen aloittaa uudessa työssään marraskuun alussa.

"Siitä lähtien, kun aloitin Sky & Telescope -lehdessä, olen saanut yhteyden visuaaliseen yötaivaaseen ja inspiroivaan harrastajayhteisöön", Hannikainen kertoo.

"Olen nähnyt omakohtaisesti, kuinka tiiviin ja intohimoisen yhteisön tähtiharrastajat muodostavat."

Suomalaiset juuret omaava Hannikainen asui suurimman osan nuoruudestaan ulkomailla. Hän kuitenkin suoritti maisterin tutkinnon Suomessa, valmistui tohtoriksi Helsingin yliopistossa sekä työskenteli pitkään tutkijana Metsähovin radiotutkimusasemalla.

Hannikainen on työskennellyt lehdessä viimeisten seitsemän vuoden ajan. Uuden pestinsä myötä Hannikaisesta tulee Sky & Telescope -lehden 83-vuotisen historian ensimmäinen naispuolinen päätoimittaja.

Suomalaisten johtamina ovat nyt sekä levikiltään maailman toiseksi suurin painettu tähtitiede- ja harrastuslehti (Sky & Telescope) että maailman viidenneksi suurin (Tähdet ja avaruus).

Aiheesta lisää AAS (englanniksi)