Varhaisesta universumista löytyi pallomaisia tähtijoukkoja

Webb-teleskooppi on havainnut vain puolen miljardin vuoden ikäisestä maailmankaikkeudesta pallomaisia tähtijoukkoja. Nuoret kohteet poikkeavat paikallisen avaruutemme nykyisistä joukoista.

"Yllätys ja ihmetys olivat uskomattoman suuret, kun avasimme Webbin kuvat ensimmäistä kertaa", sanoo Angela Adamo Tukholman yliopistosta.

Webbin kuvissa näkyy kirkkaiden valoläikkien ketjuja Cosmic Gems arc -nimisessä galaksissa. Läikät ovat painovoimalinssittyneitä pallomaisia tähtijoukkoja. Linssi-ilmiössä etualalla oleva iso massa, kuten lähempi galaksi tai galaksijoukko, kirkastaa ja suurentaa takana näkyviä kaukaisia kohteita.

Oman galaksimme Linnunradan pallomaiset tähtijoukot ovat fossiileja, jotka ovat selviytyneet miljardeja vuosia tähän päivään saakka. Cosmic Gemsin joukot ovat sen sijaan huomattavan nuoria.

Valon rajallisen nopeuden vuoksi näemme kaukaiset joukot sellaisina kuin ne olivat 460 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Näin varhaisesta universumista ei aiemmin ole löydetty tähtijoukkoja.

Pallomaisten joukkojen synnyssä on edelleen avoimia kysymyksiä. Webbin havaitsemat protojoukot ovat massiivisia ja huomattavasti nykyisiä pallomaisia joukkoja tiheämpiä.

Havainnot voivat auttaa ymmärtämään paremmin pallomaisten tähtijoukkojen alkuperää. Löydöllä on liittymäkohtia myös galaksien muodostumiseen ja universumin varhaisvaiheisiin yleisemminkin.