Tutkijat etsivät uusia tapoja havaita pimeää ainetta

Pimeän aineen hiukkasten metsästys ei ole tuottanut toivottua saalista. Siksi tutkijat joutuvat turvautumaan entistäkin kekseliäämpiin tapoihin selvittäessään universumimme salaisuuksia. [Tähdet ja avaruuden internet-uutiset siirtyvät kesätauolle 28.7. asti].

Suurin osa maailmankaikkeuden materiasta on mystistä pimeää ainetta, jota ei ole yrityksistä huolimatta vielä onnistuttu suoraan havaitsemaan.

Viime vuosiin asti kokeelliset etsinnät pimeän aineen pyydystämiseksi keskittyivät niin kutsuttujen WIMP-hiukkasten ympärille. Kaikki täsmäkokeet klassisten WIMPien löytämiseksi ovat kuitenkin päättyneet tyhjin käsin, ja toivo niiden olemassaolosta hiipuu.

Tällä hetkellä näyttääkin siltä, että pimeän aineen hiukkaset saattavat olla erilaisia kuin mitä tutkijat aiemmin kuvittelivatkaan.

”Teorialähtöinen ajattelu, mitä pimeän aineen pitäisi olla, on heikentynyt. Tällä hetkellä ei ole johtavaa hiukkaskandidaattia, kuten aiemmin oli. Hypoteesien kirjo on hyvin laaja”, kertoo Matti Heikinheimo Helsingin yliopistosta uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä.

Toistaiseksi ei myöskään tiedetä, edustavatko pimeän aineen hiukkaset vain yhtä hiukkaslajia vai onko niitä monia erilaisia.

”Nyt etsitään kaikkea, mitä osataan etsiä, ja koetetaan miettiä kaikkia mahdollisia keinoja”, Heikinheimo summaa.

Tämän takia tutkijat ovat kuumeisesti etsineet uusia, kekseliäitä tapoja paljastaa pimeän aineen hiukkaset. Tulevat kokeet voivat pohjautua esimerkiksi levitoiviin kuuliin ja aurinkokunnassa puhaltavan pimeän tuulen havaitsemiseen.

Yhteenveto pimeän aineen etsinnän nykytilasta Tähdet ja avaruudessa no 5/2024.