Muutoksia tähtien lämpötiloissa mitataan jo alle asteen tarkkuudella

Uusi tekniikka paljastaa pienetkin muutokset tarkkailtavan tähden lämpötilassa. Menetelmä on helppo ottaa käyttöön jo olemassa olevilla teleskoopeilla.

Menetelmä perustuu tähden lähettämän valon aallonpituuksien laaja-alaiseen mittaukseen. Tulokseksi ei saada tähden tarkkaa lämpötilaa, vaan tarkka tieto lämpötilan muutoksesta jollakin aikavälillä.

"Emme pysty kertomaan, onko tähti 5 000-asteinen vai 5 200-asteinen, mutta voimme määrittää, onko lämpötila noussut tai laskenut asteen, jopa asteen osia", sanoo Étienne Artigau Montrealin yliopistosta. "Kukaan ei ole tehnyt tätä aiemmin."

Tutkijat demonstroivat uutta tekniikkaansa spektrografeilla, jotka ovat käytössä Kanada-Ranska-Havaiji-teleskoopissa Havaijilla ja ESOn 3,6 metrin teleskoopissa Chilessä.

Ryhmä kykeni erottamaan selvää lämpötilavaihtelua kaikilta kohteena olleilta neljältä tähdeltä. Muutokset liittyivät tähden pyörimiseen tai sen pinnan tai ympäristön tapahtumiin.

Tähdistä yksi, voimakkaasti aktiivinen AU Microscopii, vaihteli lämpötilaansa peräti 40 asteen verran. Toinen, rauhallisuudestaan tunnettu Barnardin tähti, osoitti huomattavasti pienempiä vaihteluita. Kolmannelta tähdeltä todettiin hyvin pieni lämpötilan muutos, joka oli seurausta tähteä kiertävän planeetan kulusta radallaan.

Uusi tekniikka on helposti sovellettavissa nykyään käytössä oleville laitteille. Jo olemassa olevaa dataa on myös mahdollista hyödyntää.

Aiheesta lisää Montrealin yliopisto (englanniksi)