Ensimmäinen prosentti julkaistiin - Euclidin kosminen atlas raottuu

Euclid-avaruusteleskooppi on täydessä työssä taivaan syvyyksien kartoittamiseksi. Nyt siltä on julkaistu siivu, joka kattaa prosentin kaukoputken edessä olevasta urakasta.

Mosaiikki sisältää 206 havaintoa, jotka uraauurtava kosmologinen teleskooppi Euclid teki kahden viikon aikana viime keväänä. Kuvattu eteläisen taivaan alue on kooltaan 500 täysikuun kokoinen.

"Tutkijat ja insinöörit ovat iloisia saadessaan korjata satoa 15 vuoden valmisteluista", sanoo Frank Grupp Max Planck -instituutista. Euclid laukaistiin matkaan heinäkuun 1. päivä 2023 ja laite on radalla, joka pitää sen meistä keskimäärin 1,5 miljoonan kilometrin päässä.

Julkaistu mosaiikki käsittää yhden prosentin Euclidin suunnitellusta kartoituksesta seuraavan kuuden vuoden aikana. Kun työ on valmis, kaukoputki on kuvannut tähtitaivaasta kolmanneksen.

Tuloksena syntyy suurin koskaan tehty 3D-kartta maailmankaikkeudesta. Dataa on tarkoitus käyttää varsinkin pimeän aineen ja pimeän energian tutkimiseen. Vain massan kanssa vuorovaikuttavan pimeän aineen ja universumin laajenemista kiihdyttävän pimeän energian olemukset ovat tähtitieteilijöille edelleen epäselviä.

Seuraavaa Euclidin julkaisua odotellaan ensi vuoden maaliskuulle.

Aiheesta lisää Max Planck -instituutti (englanniksi)