Millaiset metsät peittävät eksoplaneettoja?

Tänään ilmestyneessä Tähdet ja avaruus -lehdessä pohditaan, miltä vieraiden aurinkokuntien kasvit voivat näyttää. Esimerkiksi meille tuttua vihreää väriä ei välttämättä näy muiden tähtien planeetoilla.

Maapalloa hallitsevat kasvit, sillä niihin on sitoutunut yli 80 prosenttia kaikesta planeettamme biomassasta. Ne ovat myös sopeutuneet elämään lähes kaikissa mahdollisissa kasvuympäristöissä, joten jonkinlaisia kasveja saattaa hyvinkin löytyä myös muualta maailmankaikkeudesta.

Muiden aurinkokuntien kasvien ulkonäön uskotaan riippuvan siitä, millaisella planeetalla ja millaisen tähden loisteessa ne olisivat syntyneet.

”Sanomme kasveja plastisiksi, mikä tarkoittaa, että niillä on mahtava kyky sopeutua elinympäristöönsä”, kertoo Gioia Massa Kennedyn avaruuskeskuksesta Nasasta.

Esimerkiksi Maata kevyemmällä planeetalla kasvit saattavat kasvaa pidemmiksi. Sen sijaan suurella planeetalla rungon kannattaisi olla kartion mallinen, sillä se auttaisi kannattelemaan kasvin painoa mahdollisimman korkealle.

Useimmat galaksimme tähdet ovat Aurinkoa himmeämpiä kääpiötähtiä. Näitä kiertävien planeettojen kasvit voisivat olla väreiltään huomattavan tummia, sillä kasvit olisivat kehittyneet nappaamaan mahdollisimman paljon valoa.

Erikoisia tapauksia ovat myös planeetat, joiden pyöriminen on lukittunut niin, että ne kääntävät aina saman puolen emotähteään kohden.

”Silloin voisi syntyä sateenkaariplaneetta, jonka erilaisilla säteilyalueilla kasvaisi erivärisiä kasveja. Ne olisivat valinneet omat pigmenttinsä sopeutuakseen juuri tiettyihin säteilyolosuhteisiin”, sanoo Nasassa työskentelevä Nancy Kiang.

Aiheesta lisää uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä 5/2024.