Ilmastonmuokkaus voi paljastaa vieraan sivilisaation

Terraformaus eli planeetan olosuhteiden keinotekoinen muuttaminen voisi nostaa huomattavasti asutettavissa olevien maailmojen määrää. Uusi tutkimus analysoi keinoja löytää merkkejä kasvihuonekaasuista.

"Meille kasvihuonekaasut ovat huono asia, sillä emme halua lisätä ilmaston lämpenemistä. Ne voisivat kuitenkin olla hyvä asia sivilisaatiolle, joka haluaisi estää uhkaavan jääkauden tai terraformata asumiseen kelpaamattoman planeetan", Edward Schwieterman UCR:stä sanoo.

Mikäli planeetan spektristä löytyisi merkkejä kaasuista, joita siellä ei luontaisesti pitäisi esiintyä suuressa määrin, olisi se todiste niiden keinotekoisesta valmistamisesta.

Tällaisia kaasuja ovat esimerkiksi metaani, etaani, propaani sekä typpifluoridit ja rikkifluoridit.

Merkkien etsintään kelpaisi esimerkiksi parhaillaan hahmoteltavana oleva LIFE eli Large Interferometer For Exoplanets -avaruusteleskooppi. Se pystyisi tekemään suoria havaintoja eksoplaneetoista infrapunassa.

"Ajatuskokeemme näyttää meille, miten tehokkaita seuraavan sukupolven teleskoopit tulevat olemaan", kertoo tutkija Daniel Angerhausen.

"Olemme historian ensimmäinen sukupolvi, jolla on käytössään teknologia etsiä systemaattisesti elämää ja älyä galaktisesta naapurustostamme"