Gravitaatioaallot paljastivat erikoisen kohteen – todennäköisimmin kevyt musta aukko

Massiivinen tähti voi räjähtäessään tuottaa mustan aukon tai neutronitähden. Toukokuussa 2023 LIGO-gravitaatioaalto-observatorio havaitsi näiden kahden vaihtoehdon välimaastoon sijoittuvan kohteen.

"Elämme hyvin jännittäviä aikoja gravitaatioaaltotutkimuksessa sukeltaessamme aiheisiin, jotka lupaavat muovata uudelleen teoreettista ymmärrystämme painovoiman hallitsemista astrofysiikan ilmiöistä", sanoo Alessandra Buonanno Mac Planck -instituutista.

29. toukokuuta 2023 havaittu painovoima-aaltoja luonut tapahtuma syntyi, kun 1,3–2,1 ja 2,6–4,7 kertaa Auringon massaiset kohteet sulautuivat toisiinsa noin 650 miljoonan valovuoden etäisyydellä meistä.

Nyky-ymmärryksen mukaan todennäköisintä on, että niistä kevyempi oli neutronitähti ja raskaampi musta aukko. Noin 3–5 Auringon massaiset kohteet sijoittuvat näiden kahden kohdetyypin väliin ja ovat harvinaisia. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun havaitun kohteen arvioitu massa sijoittuu näin selvästi tälle alueelle.

LIGO koostuu kahdesta observatoriosta, jotka sijaitsevat Hanfordissa ja Livingstonissa Yhdysvalloissa. Molempia observatorioita on huollettu useita kertoja ja samalla niiden havaintotarkkuutta on parannettu.

Ensimmäinen gravitaatioaaltohavainto tehtiin syyskuussa 2015 ja julkistettiin helmikuussa 2016.

Aiheesta lisää Max Planck -instituutti (englanniksi)