Supernovia selittävä tärkeä tähtipopulaatio löytyi

Alhaisen vetypitoisuuden supernovia synnyttäviä tähtiä on ollut hankala löytää universumista. Nyt tutkijat kertovat havainneensa lukuisia kaksoistähtiä, jotka edustavat tätä pitkään etsittyä populaatiota.

Yksi yleinen supernovien tyyppi on alhaisen vetypitoisuuden ytimenromahdussupernova, jota astronomit merkitsevät lyhenteellä SNe. Niiden synnylle on esitetty kahta vaihtoehtoa.

Yhden mukaan ne olisivat alun perin olleet tähtiä, jotka ovat menettäneet vetynsä puhallettuaan sen ulos avaruuteen. Ongelmana on, että tämänkaltainen tähden kehityskaari on liian harvinainen siihen nähden, kuinka paljon SNe-supernovia havaitaan.

Vaihtoehtoisen teorian mukaan nämä supernovat saavat alkunsa kaksoistähtiparin vuorovaikutuksesta. Tähdistä toinen imee kumppaninsa vedyn itseensä. Ongelmana on kuitenkin tällaisten tähtien vähyys – vain yksi profiiliin sopiva kaksoistähti on löydetty.

Nyt huolellisilla havainnoilla on saatu muutos tilanteeseen. Ryhmä tutkijoita kertoo Science-lehdessä tunnistaneensa useita satoja kaksoistähtiä, jotka vaikuttivat sopivilta SNe-supernovien edeltäjiksi. Näistä he seuloivat edelleen 25 paria neljä vuotta kestäneeseen seurantaan selvittääkseen niiden ominaisuuksia tarkemmin.

Ilmeni, että ominaisuudet kävivät yksiin sen kanssa, mitä SNe-supernovan syntyyn vaaditaan. Astronomit uskovat, että havaittujen kaksoistähtien toinen komponentti räjähtää supernovana jonkin aikaa sen jälkeen, kun sen vety on imetty tyhjiin.

Tutkimuksen vetäjiin kuulunut Toronton yliopiston Maria Drout sanoo havaintojen täyttäneen ison, ammottavan aukon. "Tämä löytö osoittaa, että näitä tähtiä todella on olemassa."

Aiheesta lisää Carnegie Science (englanniksi)